ButiksChefsIndex nr 2, 2014: Fotboll och Fitness i fokus

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 07:03 CEST

Årets andra undersökning bland elektronikhandlarnas butikschefer visar att 77 procent upplever ett positivt försäljningsläge i sin butik just nu. Sommarens storsäljare väntas bli TV och särskilt smart-TV, samtidigt som butikscheferna ser ett växande intresse bland kunderna för kroppsburen teknik som smarta klockor och sportarmband.

Idag publicerar ElektronikBranschen den kvartalsvisa undersökningen bland bu­tikschefer hos elektronikhandlare – Butikschefsindex – som analyserar den verkliga dialogen med kunderna i samband med köpprocessen.

Butikschefsindex visar ett växande intresse hos konsumenterna för nya produkt­kategorier. Såväl kroppsburen teknik som nästa generations TV - smart-TV, Ultra HD och även böjda TV har väckt mångas nyfikenhet. Sommarens fotbolls-VM är också en bidragande orsak till det tilltagande TV-intresset. En annan utmanare i sommar är trådlöst ljud som väntas bli sommarens försäljningsöverraskning tätt följd av kroppsburen teknik och robotgräsklipparen.

Butikscheferna fortsätter att visa en stark tilltro till försäljningen i sina butiker. I försäljningssiffrorna ser vi även att utvecklingen har stabiliserat sig och det totala värdet av all hemelektronikförsäljning för första gången på länge visar positiva förändringstal.

– Det är glädjande att signalerna i årets andra Butikschefsindex är så positiva och att sommaren ser ut att fortsätta driva försäljningen inom nya produktkategorier, säger ElektronikBranschens vd Klas Elm.

I urvalet ingår butikschefer hos detaljhandelsföretag som är medlemmar hos ElektronikBranschen. Dessa är Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt och SIBA.

Ladda hem rapporten Butikschefsindex i sin helhet på: www.elektronikbranschen.se/press

För mer information kontakta:
Klas Elm, vd för ElektronikBranschen
mobil: 0704-580 108