Cylinda vann miljardupphandling av vitvaror till de kommunala bostadsföretagen.

Cylinda vann miljardupphandling av vitvaror till de kommunala bostadsföretagen.

Husbyggnadsvaror HBV Förening har genomfört en offentlig upphandling av leveranser och installation av vitvaror för de kommunala bostadsföretagen i Sverige. Omsättningen på avtalet beräknas till cirka 500 miljoner kronor per år. Avtalet som börjar gälla från årsskiftet tecknas på två år med möjlighet till förlängning. Elektroskandia Sverige AB med varumärket Cylinda blev utsett till förstahandsval när det gäller såväl vitvaror som fläktar.

HBV är en ekonomisk förening med syfte att främja sina medlemmars ekonomiska intresse genom att som inköpscentral upphandla ramavtal för varor och tjänster kopplade till uppförande, renovering och förvaltning av fastigheter. HBV ägs av drygt 300 kommunala bostadsföretag som tillsammans har cirka 850 000 lägenheter.

Avtalet, som började gälla den 1 januari 2012, är på två år med möjlighet för HBV till ett års förlängning. Efter denna avtalstid har HBV möjlighet till ytterligare ett års förlängning.

- Det här är fastighetsbranschens i särklass största avtal med ett värde på cirka 500 miljoner kronor per år. Självklart är vi mycket stolta och glada över att ha fått förtroendet av HBV, säger Niclas Bohlin, Försäljningschef, Cylinda Bygg & Fastighet på Elektroskandia.

Avtalet omfattar spisar, hällar, ugnar, kyl-, frys- och kyl/frysskåp, minikök, mikrougnar, diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp samt spisfläktar och spiskåpor.

- Då Cylinda är ett renodlat svenskt varumärke för vitvaror så innebär det den stora fördelen att vi kan anpassa oss efter marknadens behov och önskemål. Vi vet vad som behövs i svenska hem, maskinerna är pålitliga och fungerar år efter år. Att vi tog hem det här avtalet speglar också lite av den framgång som vi har med Cylinda. Under 2011 var Cylinda det varumärke inom vitvaror som växte mest och på en krympande marknad ökade vi försäljningen med över 10%, säger Niclas Bohlin.

"Under 2011 var Cylinda det varumärke inom vitvaror som växte mest och på en krympande marknad ökade vi försäljningen med över 10%".