​eleven växer och expanderar till Finland

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 15:00 CET

Då eleven hittills mycket framgångsrikt utvecklats utanför Sveriges gränser tas nu nästa steg till Finland. Under finskt dotterbolag med finsktalande kundservice och domänen eleven.fi görs en offensiv satsning under 2016 för att växa och utveckla e-handeln inom skönhet i grannlandet Finland.

”Den finska e-handeln inom skönhet är synnerligen outvecklad och vi ser stora möjligheter att påverka och utveckla den finska skönhetsbranschen och därmed kunna erbjuda finska skönhetskonsumenter nya, spännande varumärken. Vi jobbar aktivt och intensivt för att alla varumärken som marknadsförs i Sverige, inom en snar framtid, ska finnas tillgängliga för Finlands konsumenter”, berättar Michael Gegerfeldt – bolagets grundare och VD.

Finskt arbetsteam som utgår från Stockholm

elevens nuvarande personalstyrka, ca 35 personer, har stärkts upp med nya landschefen Virve Väyrynen, en av Finlands största bloggerskor inom skönhet. Egen finsktalande kundservice finns på plats och teamet utgår från elevens huvudkontor i Stockholm.

Websidan och kundservice på finska

Hela websidan, eleven.fi, är översatt till finska och eleven erbjuder även finsktalande kundservice för att säkerställa att finska konsumenter på ett självklart och enkelt sätt kan interagera och kommunicera med bolaget.

”Vi har inte bara tagit in en översättningsbyrå för eleven.fi utan jobbat med creative translators som anlitat flera finska skönhetsbloggare som själva fått skriva om produkterna på ett mer personligt sätt. Detta har självklart tagit längre tid men då finska språket är ett komplicerat språk att översätta ville vi passa på att, från början, göra det så bra som möjligt”, säger Virve Väyrynen.

eleven.se blir eleven

För att skapa ytterligare tydlighet på samtliga marknader och inom samtliga kanaler kommer bolaget i fortsättningen använda endast eleven som varumärke.

”Detta är ett steg i utvecklingen för att säkerställa att bolaget jobbar för att marknadsföra sig på samma sätt i alla kanaler som vi agerar i”, säger Michael Gegerfeldt

***

E-handelsbolaget eleven.se grundades 2004 och har under de senaste elva åren vuxit till en av Sveriges största aktörer inom skönhet. eleven är en auktoriserad näthandelsbutik med cirka 900 varumärken och 30 000 produkter och har kanske idag ett av Nordens bredaste sortiment. Bolaget har nära 35 anställda med huvudkontor i Stockholm och centrallager i Västervik. eleven ägs till majoritet av eEquity, Verdane Capital samt grundare och VD Michael Gegerfeldt.

eleven AB grundades år 2004 av Michael Gegerfelt och är en auktoriserad återförsäljare med ett produktutbud som omfattar över 900 varumärken och 30 000 artiklar av de mest populära och prestigefulla varumärkena inom skönhetskategorin.

Bolaget finns idag med huvudkontor i Stockholm samt centrallager i Västervik. I ledningsgruppen ingår Michael Gegerfelt (CEO), Fredrik Junefelt (CFO) och Hannes Hasselrot (CPO) och majoritetsägarna i eleven.se är Michael Gegerfelt, eEquity AB samt Verdane Capital.