Så rengör du TV-skärmen på bästa sätt

Varje år köper tiotusentals svenskar ny TV hos Elgiganten. När vårsolen nu tittar fram är det många som undrar hur de ska rengöra TV-skärmen på bästa sätt. Här kommer några experttips.

- Vi får ofta frågor från kunderna om vilket rengöringsmedel som är bäst för TV:n och hur man bör göra för att rengöra den så skonsamt som möjligt, säger Magnus Dahg, Försäljningschef för Ljud och Bild på Elgiganten, och det finns några enkla tips man bör följa för att TV:n ska må riktigt bra.

Tips för rengöring av TV-skärmen:

• Använd ett vattenbaserat rengöringsmedel – gärna en gelespray.  Rengöringsmedel som innehåller alkohol eller såpa ska inte användas.
  • Ha en speciell TV-trasa. Om du använder samma trasa som du rengör annat med så kan den innehålla rester av rengöringsmedel med såpa och alkohol.
  • Spraya rengöringsmedlet i trasan och inte direkt på TV-skärmen och använd inte för mycket medel. Om du sprayar direkt på skärmen blir det gärna för mycket och det kan rinna in i själva TV:n, vilket inte är bra.
  • Rengör TV:n när den är kall. Många sätter på TV:n för att sedan börja rengöra den, men det bör man undvika. Vissa rengöringsmedel avdunstar vid värme och rengöringen blir därmed inte lika effektiv.
De flesta TV-apparater idag är utrustade med ett tunt filter som ligger allra ytterst på skrämen för att absorbera ljus. Vid felaktig rengöring över lång tid kan filtret bli missfärgat och det blir en bländande effekt som försämrar bilden och TV-upplevelsen.

Speciella rengöringsmedel och trasor för skärmar finns därför att köpa hos bland annat Elgiganten.

TV-skärmarna blir däremot allt mer avancerade och Elgigantens rekommendation är att man alltid läser och följer instruktionerna i den medföljande manualen. Är man osäker eller har några ytterligare frågor är man naturligvis välkommen att vända sig till Elgiganten. Man kan även ta direktkontakt med leverantören.

• rengöring
  • skärm