Dubbla finalplatser för Elgiganten i Retail Awards 2017

När Svensk Handel idag presenterade finalisterna i Retail Awards 2017 står det klart att jurygrupperna utsett Elgiganten till finalister i två kategorier: ”Årets butikskedja” samt ”Årets logistiksatsning”.
– Att våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. I tuff konkurrens har jurygrupperna utsett Elgiganten till en av tre finalister i två kategorier ”Årets butikskedja” samt ”Årets logistiksatsning”.

– Att våra satsningar uppmärksammas på det här sättet är en otroligt viktig bekräftelse till hela organisationen och bevis på att vi är på rätt väg. Det ger en enorm stolthet internt och ger energi och motivation att fortsätta utvecklas med målsättningen att skapa en enkel och nära shoppingupplevelse för våra kunder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

ÅRETS BUTIKSKEDJA
Priset för ”Årets butikskedja” har instiftats för att främja utvecklingen av moderna butikskedjor med nytänkande lösningar som samtidigt möter den lokala marknadens behov. Året butikskedja är en lönsam kedja som genom långsiktigt arbete har lyckats med produkt- och sortimentsmix, butiksmiljöer, personalpolicy och kundservice.

Juryns motivering
Trots hård konkurrens och på en marknad som bitvis gått kräftgång har Elgiganten vuxit och stärkt sina positioner. Elgiganten har visat på en långsiktighet att både utveckla sitt befintliga koncept samtidigt som de har haft modet att förnya sig. Genom förvärv har kedjan kompletterat sin närvaro i externa handelsområden med gallerior och citykärnor, liksom utökat sitt erbjudande med tjänster som service och reparationer. Därtill samarbetar de med externa partner för att ge kunderna ytterligare breddat utbud. Fortsatt satsning på de fysiska varuhusen både i form av modernisering av befintliga butiker och nyetablering är ett svar på kundernas önskemål om att få prata med kunnig säljare. Samtidigt görs ökade digitala satsningar för att ge samma köpupplevelser och erbjudande oavsett kanal, bland annat med tjänsten ”Collect at store”.

Elgiganten har hittat nya vägar till framgång i en stenhård konkurrens, där de alltid sätter kunden i första ledet, såväl i butik som i digitala kanaler.

ÅRETS LOGISTIKSATSNING
Delas ut till det företag som visar på ett nytänkande. Det är en butik, butikskedja eller ett handelsföretag som på ett väl genomfört sätt utnyttjar logistiklösningar i hela sin flödeskedja för att nå framgång. Allt från lösningar på lager, vid plock och pack till utleveranser och returflöden som används för att stärka konkurrenskraften.

Juryns motivering
Över tiden har Elgiganten utvecklat sitt logistikcentrum i Torsvik, söder om Jönköping, till ett nav för hela Norden. I fjol invigdes det senaste tillskottet – ett automatiskt höglager. Kombinationen av 12 000 kvadratmeter mer lageryta – med en höjd på 32 meter – och automation tar Elgigantens logistik in i framtiden.

Tillsammans med det tidigare lagret disponerar kedjan nu nästan 110 000 kvadratmeter lageryta och har fått en effektiv hantering som utökat lagerhållningskapaciteten från 6 000 artiklar till potentiellt 25 000 artiklar. Leveranskapaciteten har också ökat från två till fem miljoner varor per år. Satsningen i Torsvik gör Elgiganten redo för nästa steg – tillväxt i butiker och e-handel.

Retail Awards avgörs den 15 maj på Stockholm Waterfront Congress Centre.

Mer om Retail Awards
Retail Awards är Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras tillsammans med branschtidningen Market. Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

Retail Awards är uppdelad i tolv kategorier, där tolv aktörer inom handeln prisas för sina insatser under året. Vinnarna utses av olika jury-grupper. http://www.retailawards.se/