Elgiganten har Sveriges bästa marknadschef

Eddie Hernandez, Elgiganten, utsågs igår till Sveriges bästa marknadschef i kategorin Hemelektronikbutiker av tidningen Resumé. Vinsten baseras på att Elgiganten, bland annat genom sin effektiva kommunikation, ökat kundnöjdheten från 82 till 86 procent under det senaste året.

– Jag är självklart jättestolt över utmärkelsen. Den visar att vår marknadsföring är effektiv och driver besökare till våra varuhus, men framför allt att våra medarbetare gör ett alldeles fantastiskt arbete med att ta hand om våra kunder varje dag.Det är i mötet med kunderna vi stärker Elgigantens varumärke som mest och därför skulle jag vilja tillägna det här priset till våra 3000 medarbetare, säger Eddie Hernandez.

Elgiganten har en positiv trend i flera bemärkelser. Färska undersökningssiffror från Indikat/Orvesto Konsument* visar att 83,1 procent av svenskarna har besökt ett Elgigantenvaruhus under det första kvartalet i år. Det är en ökning med hela 1,7 procent jämfört med samma period förra året.

I september utsågs Elgiganten även till det starkaste varumärket och vinnare i kategorin Hemelektronikkedjor vid Swedish Brand Award 2015. Det är andra året i rad som Elgiganten får utmärkelsen som baseras på svar från över 5000 svenska respondenter.

– Vi drivs av ett mycket starkt kundfokus i vårt operativa arbete och det har påverkat vårt sätt att kommunicera de senaste åren. Vi pratar fortfarande om låga priser, bra produkter och erbjudanden eftersom vi vet att det är viktigt för kunderna, men vi försöker göra det på ett mer personligt och riktat sätt än tidigare. Det i kombination med att vi blivit bättre på att leva upp till kundernas förväntningar har stärkt vårt varumärke. Vi vill vara kundernas självklara val och det här visar att vi är på rätt väg, säger Eddie Hernandez.

Det här är fjärde gången som Eddie Hernandez tar emot Resumés utmärkelse som årets marknadschef i kategorin Hemelektronik. Samma titel vann han även 2010, 2012 och 2014. Det blir en perfekt avslutning på tiden som marknadschef på Elgiganten. Den 1 oktober gick Eddie vidare inom Elkjøp-koncernen till rollen som Nordisk marknadschef och lämnade över till Johan Järnliden, ny marknadschef på Elgiganten.

FAKTA/Så görs mätningen
Resumé mäter tillsammans med undersökningsföretagen Xtreme hur ett 100-tal varumärken utvecklats från hösten 2014 till hösten 2015. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever varumärket utifrån ett antal varumärkesattribut. Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar.

* Källa: Indikat/Orvesto Konsument för januari-april 2015. Personer i åldern 15-70 år.