Fortsatt tillväxt och ökad e-handel

Under första halvåret av räkenskapsåret 2016/2017 redovisar Elgiganten en omsättningsökning med 2,8 procent jämfört med ett starkt fjolår.

För verksamhetsåret 2015/2016 ökade Elgiganten omsättningen med 8,6 procent till 9,9 miljarder kronor. Det följs nu upp av ett starkt första halvår på verksamhetsåret 2016/2017.

– Från maj till och med oktober ökar vi försäljningen med 2,8 procent i jämförbara enheter samtidigt som branschen i övrigt har haft en tuff period och utvecklats negativt. Vår framgång beror till stor del på fortsatt växt inom B2B-affären och telekom, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Tillväxten är fördelad på samtliga försäljningskanaler och visar att de fysiska butikerna fortsatt fyller en viktig roll för kunderna. Den starka digitala trenden har däremot resulterat i en starkare tillväxt för e-handeln under perioden.

– Vi växer i samtliga kanaler, men störst tillväxt redovisar e-handeln. Nätbutiken blir en allt viktigare destination för research inför köp och det gäller alldeles oavsett om kunden väljer att slutföra köpet på nätet eller i fysisk butik. En ökad konverteringsgrad av kunderna i nätbutiken har däremot bidragit till att e-handeln ökat mer än övriga kanaler, säger Niclas Eriksson.

Snittpriserna ökade under perioden vilket visar kunderna i allt större grad väljer att handla kvalitetsprodukter med bättre specifikationer. Trenden ser likadan ut inom samtliga produktgrupper, men är extra tydlig inom ljudsegmenten och TV där skärmar över 55 tum med den senaste tekniken dominerar efterfrågan.

Stark start på julhandeln
Den positiva utvecklingen har fortsatt in i december efter en succébetonad Black Friday som gav en flygande start på julhandel.

– Nu går vi in i en av årets mest intensiva perioder, där antalet kunder kommer att öka för varje dag framöver. Vi räknar med över 5 miljoner kundbesök till nätbutiken och våra fysiska varuhus fram till julafton, säger Niclas Eriksson.

• black friday
  • julhandel
  • niclas eriksson
  • tillväxt
  • försäljning
  • resultat
  • el-giganten

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 159 butiker och varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2015/2016 uppgick koncernens omsättning till 33,1 miljarder NOK. I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Dixonscarphonegroup.com