Hundratals i kö när El-Giganten öppnade vid Kupolen

Sveriges största hemelektronik- och vitvarukedja, El-Giganten, slog tidigt morse upp portarna till sitt första varuhus i Dalarna vid Kupolen i Borlänge. Intresset var stort från Borlängebor och tillresande från hela Dalarna som köade för att fynda bland öppningserbjudandena. Med etableringen tar nu El-Giganten steget in på den viktiga dalamarknaden. – Med etableringen i Borlänge vi tar nu steget in i Dalarna där vi hittills saknat närvaro. Öppningen är strategisk viktig för El-Giganten och en viktig pusselbit i vår svenska expansion är nu på plats, säger El-Gigantens vd Per Sigvardsson. I samband med etableringen i Borlänge har 22 personer rekryterats på hel- och deltid. Intresset för tjänsterna var stort med närmare 1 000 sökande kandidater. El-Giganten är Sveriges ledande hemelektronikkedja och landets tredje största detaljhandelsföretag för sällanköpsvaror efter IKEA och H&M. El-Giganten ingår i norska Elkjøp som ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. Etableringen har föregåtts av marknadsföring med aggressiva erbjudanden som lockade många kunder på fyndjakt. De mest hängivna kunderna var på plats redan vid 6-tiden på tisdagsmorgonen och vid öppningsdags köade uppskattningsvis 400 personer. Varuhuset med sina 1400 kvadratmeters butiksyta ligger på Skomakargatan 22, bredvid PK Möbler. – Premiären i Borlänge har redan nu på förmiddagen överträffat våra högt ställda förväntningar, säger varuhuschef Stefan Nielsen. Med vårt stora sortiment och hårdpressade priser räknar vi med att attrahera breda kundgrupper från stora delar av Dalarna och förbipasserande, avslutar Stefan Nielsen. För pressbilder och bakgrundsinformation http://www.newsdesk.se/pressroom_view.php?accountId=1248 För mer information, vänligen kontakta Stefan Nielsen, varuhuschef Borlänge Varuhuschef.borlange@giganten.se Per Sigvardsson, vd per.sigvardsson@giganten.se El-Giganten är Sveriges ledande varuhuskedja inom hemelektronik och vitvaror. Elkjøp-koncernen är Nordens största återförsäljare av hemelektronik och vitvaruprodukter och omsatte räkenskapsåret 2004/05 13,8 miljarder SEK med ett resultat på 895 miljoner SEK. I Norden finns totalt 180 varuhus och butiker. El-Giganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag 1200 medarbetare och 48 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG International plc. För mer information se www.elgiganten.se

• Dalarna