Rusning till mellandagsrean

Redan vid midnatt drog årets stora mellandagsrea igång i Elgigantens nätbutik. Under de första fem minuterna omsattes varor för närmare 4 miljoner kronor och under den första timmen såldes en TV varannan sekund.

Från Östersund i norr till Kristianstad i söder rapporterades om köer på upp till hundra meter utanför varuhusen inför öppning klockan 08:00. I Kristianstad ställde sig den första kunden i kö redan klockan 04:00.

Tv-apparater, trådlösa högtalare och stora vitvaror utgör de absoluta storsäljarna under mellandagsrean första timmar.

– TV-apparater brukar vare en av våra absoluta storsäljare under mellandagsrean och så även i år. Under den första timmen sålde vi en tv varannan sekund via nätet, så det är enorma mängder varor som omsätts på mycket kort tid. Även om vissa erbjudanden sålt slut på nätet så fanns de tillgängliga i varuhusen vid öppningen i morse, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Mellandagsrean handlar till stor del om att uppgradera hemmet och förbättra för hela familjen. Försäljningen från tidigare år visar att många kunder passar på att handla stora vitvaror som kyl, frys, disk‐ och tvättmaskiner. Under en timme såldes bland annat 1,5 tvättmaskiner i minuten.

– Kunderna är prismedvetna och våra produkter fyller en allt viktigare funktion i de svenska
hushållen, tillsammans skapar det en enorm efterfrågan under mellandagsrean. Vi såg det senast under Black Friday då vi ökade försäljningen med 75 procent mot året innan och vi ser det idag. Allt tyder på att det kommer att bli vår starkaste mellandagsrea någonsin, säger Niclas Eriksson.

E-handelsfakta om mellandagsreans första timmar:

• Under de första fem minuterna omsattes varor för närmare 4 miljoner kronor
  • Under den första timmen såldes en TV varannan sekund
  • Under en timme såldes 1,5 tvättmaskiner per minut

• vitvaror
  • tvättmaskiner
  • rea
  • mellandagsrea
  • e-handel
  • erbjudanden
  • kunder
  • tv
  • trådlösa högtalare

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 157 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 390 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Dixonscarphonegroup.com