Värmeslag hos Elgiganten

Värmeböljan har skapat rusning till Elgigantens varuhus över hela Sverige och efterfrågan på klimatprodukter som airconditioners och fläktar har ökat dramatiskt. De senaste tre dagarna har försäljningen ökat med hela 900 procent jämfört med motsvarande period förra året.

–  Värmen överraskar oss lika mycket varje år, det ser vi tydligt i efterfrågan på klimatprodukter som alltid ökar kraftigt i samband med sommarens första varma dagar. I år är den trenden tydligare än någonsin. Trots att vi har en fin sommar att jämföra med så har försäljningen av klimatprodukter ökat med hela 900 procent de senaste dagarna. Det är helt makalöst, säger Eddie Hernandez, Marknadschef på Elgiganten.

Den stora efterfrågan har lett till att vissa produkter sålt slut lokalt, men det finns fortfarande kylprodukter kvar i Elgigantens varuhus och nätbutik. Nya leveranser är dessutom på väg in under veckan, så det finns ingen anledning att drabbas av panik när värmen håller i sig.

Fläkt, AC och luftvärmepump
En fläkt är det enklaste och billigaste sättet att få lite svalka. Vill man sänka temperaturen och kyla ned ett helt rum som exempelvis sovrummet, så är det airconditioner som gäller.

Bra att tänka på är att du måste ha ett fönster eller liknande i närheten där du kan placera slangen som driver ut varmluften. En airconditioner med timer är också att rekommendera. På så sätt kan du starta nedkylningen av sovrummet i förväg utan att du själv är hemma. Det mest energisnåla alternativet är att välja en starkare airconditioner som är något överdimensionerad mot det rum du avser att kyla ned. Det ger en snabbare nedkylning och kortare driftstid.

Ett bra alternativ är också luftvärmepumpen som ger dig det bästa av två världar med energieffektiv uppvärmning och avkylning av hela bostaden.

Både fläkt, AC och luftvärmepump med fast installation finns med i Elgigantens sortiment.

• hemelektronik
  • varuhus
  • värme
  • sommar