Diabetesforskare på Karolinska Institutet vid SöS får europeiskt stipendium

Vladimer Darsalia vid Karolinska Institutet, Institutionen för klinisk forskning och utbildning på Södersjukhuset, belönas med ett forskningsstöd på 50 000 Euro av European Foundation for the Study of Diabetes (EFSD) för arbetet kring VPAC2-receptoraktivering för behandling av stroke vid diabetes.

– Vi är en nybildad forskargrupp som arbetar med en unik forskningsinriktning där vi försöker finna samband mellan diabetes och neurologiska komplikationer. Forskningsstödet ger oss möjlighet att kunna fortsätta detta arbete, säger Vladimer Darsalia, fil.dr. vid Karolinska Institutet, Institutionen för klinisk forskning och utbildning på Södersjukhuset.

I forskargruppen ingår även Dr. Cesare Patrone och doktorand Shiva Mansouri. Gruppen lyder under KISÖS Enhet för Diabetesforskning vars chef är Professor Åke Sjöholm.

Om forskningen
Diabetes är en metabol sjukdom som har en negativ inverkan på hela kroppen, inklusive hjärnan. Personer med diabetes har 2-6 gånger högre risk att drabbas av stroke än andra. Dessutom är de neurologiska komplikationerna efteråt ofta större.  PACAP, som aktiverar VPAC2-receptorn i bland annat bukspottkörteln, leder till sänkta blodsockernivåer och håller för närvarande på att utvecklas till läkemedel för att motverka diabetes.

– Så här långt har VPAC2-aktivering visat sig skydda cellerna från den nedbrytande effekten från diabetessjukdomen. Vår förhoppning är att om vi aktiverar VPAC2-receptorer i hjärnan när det behövs som mest, som vid stroke, kan det få en positiv inverkan på det neurologiska tillfrisknandet, säger Vladimer Darsalia.

Om EFSD:s stipendier
European Foundation for the Study of Diabetes (EFSD) har ett flertal olika program för att stödja forskning och individuella forskare som stöds av Lilly. Målet med EFSD:s/Lillys forskningsstöd (så kallade Fellowship Programme) är att uppmuntra innovativ forskning om diabetes och dess komplikationer och att främja framsteg inom medicinsk utbildning.

Kontaktperson Eli Lilly: Cecilia Björkman, Kommunikationschef, Tel: 070-609 88 36, E-mail: bjorkmance@lilly.com

Kontaktperson, KISöS: Vladimer Darsalia, Karolinska Institutet, Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Tel;08-6163950, E-mail vladimer.darsalia@ki.se
KISÖS Diabetes hemsida: www.swedishdiabetes.com

Lilly Diabetes
Lilly har mer än 80 år satsat på att hjälpa patienter med diabetes och har kontinuerligt utvecklat innovativa behandlingsmetoder för läkare och patienter. Eli Lilly & Company har stått bakom en rad betydande framsteg inom diabetesbehandlingen. Lilly var först med att ta fram insulinet 1923.

• lilly