Nya hjärtläkemedlet Efient nu godkänt för subvention

Tusentals svenskar med akut kranskärlssjukdom får nu tillgång till Eli Lillys nya läkemedel Efient (prasugrel). Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har beslutat att Efient skall ingå i högkostnadsskyddet. Tack vare det positiva beslutet får patienter och läkare tillgång till ett fungerande behandlingsalternativ som kan rädda livet på svårt sjuka hjärtpatienter.

Efient är ett receptbelagt läkemedel som är godkänt för behandling av patienter med akut kranskärlssjukdom som genomgår PCI. Efient är en oral trombocythämmande substans som verkar genom att hindra blodplättarnas aktivering och deras förmåga att klumpa ihop sig. Därmed reduceras risken för hjärtinfarkt och stenttrombos. Den aktiva substansen i Efient är prasugrel.

– Vi på Lilly glädjer oss åt att patienter med allvarlig sjukdom nu kan få till gång till ett nytt och effektivt alternativ, säger Ole Kristian Kleivenes, medicinsk direktör på Eli Lilly.

TLV har beslutat att Efient ingår i läkemedelsförmånerna för patienter med STEMI som fått Efient i det akuta skedet på sjukhuset som efter medicinsk bedömning behöver kvarstå på Efient, patienter med diabetes samt patienter som får komplikation i form av stenttrombos trots behandling med klopidogrel.

Läkarkåren har länge önskat alternativ till den tidigare standardbehandling som fanns och välkomnar beslutet om subvention av Efient till viktiga patientgrupper.

– De här patienterna hör till de grupper som har störst behov av nya alternativ och nu får de tillgång till en effektivare behandling. Jag som läkare kan också känna ett större lugn när jag skickar hem patienterna med ett mycket bättre skydd mot nya incidenter, säger Stefan James, docent och överläkare vid Kardiologkliniken, Akademiska sjukhuset i Uppsala.

TLV:s beslut gäller från och med 1 april 2010.

Mer information om TLV:s beslut om subvention av Efient

För ytterligare information: