Världsdiabetesdagen 14 november: Izabellas Bond-bikini klubbas till förmån för barndiabetes

För andra året i rad anordnar Barndiabetesfonden tillsammans med Stockholms Auktionsverk och Lilly Diabetes en välgörenhetsauktion på Världsdiabetesdagen den 14 november. Flera helt unika objekt går under klubban, bland annat den bikini som Izabella Scorupco bar i Bond-filmen Golden Eye.

Förutom Izabellas bikini med tillhörande sarong, går det även att lägga bud på ett exklusivt porträtt av Drottning Silvia taget av Denise Grünsten på drottningens 50-årsdag, svartvitt fotografi av Zlatan taget av Eric Broms, en aftonväska i begränsad upplaga från Bottega Veneta, klockor från Breitling och Hermès, fotokonst av Nathalia Edenmont och Mattias Klum, exklusiva sängkläder för barn från Lexington Superior, hotellvistelse på lyxiga La Recidencia på Mallorca, silverarmband från Efva Attling och mycket annat. Alla intäkter under kvällen går oavkortat till forskning kring barndiabetes, så kallad diabetes typ1.

- Barn som drabbas av diabetes har en livslång sjukdom framför sig med dagliga blodsockermätningar och insulininjektioner. Det är fortfarande okänt varför vi får diabetes typ1 och därför behövs mycket mer pengar till forskning, säger professor Johnny Ludvigsson, Barndiabetesfondens ordförande.

I Sverige lever cirka 8000 barn och ungdomar med diabetes, en livslång sjukdom som innebär dagliga behandlingar och många sjukhusbesök. Idag är diabetes en obotlig, livshotande sjukdom och det enda som kan ändra på detta är fortsatt forskning på området. Sverige har näst efter Finland världens högsta frekvens av diabetes hos barn. Barn drabbas nästan uteslutande av typ1-diabetes vilket innebär att de celler som producerar insulin dör. Tre gånger fler barn insjuknar i diabetes än i alla former av cancer tillsammans (Källa: Svensk barndiabetesregister, Cancerregistret).

- Lilly anordnar aktiviteter både internationellt och nationellt i samband med Världsdiabetesdagen. Tillsammans med Barndiabetesfonden vill vi öka kunskapen om diabetes i samhället och skapa utrymme för bättre diabetesbehandling, säger Carin Landsmer, Lilly Diabetes.

- Förra årets auktion inbringade totalt 653 000 kronor, vilket vi gärna vill överträffa i år. Vi är otroligt tacksamma för alla som generöst bidragit med objekt till auktionen och hoppas att de ger välbehövliga medel för att lösa gåtan barndiabetes, säger Johnny Ludvigsson.

Kronprinsessan Victoria, som är beskyddare för Barndiabetesfonden, kommer även att närvara den 14 november på Berns Salonger i Stockholm där auktionen hålls.

Objekten kan beskådas på www.auktionsverket.se från och med den 1 november kl.14.00.

Bilaga: bild på utvalda auktionsföremål

Högst upp till vänster är Efva Attlings Loop Bracelet i silver, i mitten längst upp Denise Grünsteins ”Drottnings Silvia” (AP-exemplar, 1993), längst ner till vänster Mattias Klums fotografi Landmannalaugar på Island (Bilden är signerad av Mattias Klum och numrerad: 1/99, Årtal: 2007) och längst ner i mitten aftonväska "Knot Bag" från Bottega Veneta. (kalvskinn med pytonormsprägling, tillverkad i begränsad upplaga), och längst till höger den bikini (inkl.sarong) som Izabella Scorupco hade på sig i Golden Eye.

Pressbilder på objekten kan även laddas ned från:

Användarnamn: auktion
Lösenord: press

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Helena Thorén, presskontakt, Micael Bindefeld AB,
070–769 92 28, helena.thoren@bindefeldab.se

Cecilia Björkman, kommunikationschef Lilly,
070-609 88 36, bjorkmance@lilly.com

Lisa Hillerström, presskontakt, Barndiabetesfonden
0733-761817, lisa@hgpr.se

Mer om Barndiabetesfonden:
www.barndiabetesfonden.se

Stöd Barndiabetesfonden!
SMS:a HOPP till 72929 så skänker du 50 kronor till forskningen.

Om typ 1-diabetes hos barn:

• • Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år.
  • • Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn.
  • • Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ1-diabetes.
  • • Ett barn med typ 1‐diabetes tar 5 till 7 insulininjektioner per dag

Om Världsdiabetesdagen:
Världsdiabetesdagen firas den 14 november till minne av läkaren Frederick Banting som föddes denna dag. 1921 upptäckte han insulinet tillsammans med Charles Best. Forskarteamet behövde hjälp med att tillverka insulin i större skala och inledde ett samarbete med Lilly. 1923 var läkemedelsföretaget Eli Lilly först med att tillverka insulin för allmänt bruk. Samma år fick Frederick Banting Nobelpriset i medicin tillsammans med John Macleod.

• världsdiabetesdagen
  • barndiabetes