IT-företaget Elicit startar samarbete med kinesiska Wicresoft

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2013 11:30 CEST

IT-företaget Elicit med kontor i Göteborg, Malmö och Linköping inleder nu ett samarbete med den globala IT-tjänsteleverantören Wicresoft.

– Det känns oerhört spännande att hittat en partner på den kinesiska marknaden och vi ser nu fram emot att starta de första projekten tillsammans, säger Patrik Thelandersson, vd för Elicit.

Elicit har under flera år intresserat sig för den kinesiska marknaden och aktivt sökt efter möjligheter till utbyte. Bakgrunden till detta är de kinesiska företagens allt större inflytande på den svenska marknaden och att svenska företag därför behöver lära känna den kinesiska affärskulturen som faktiskt redan finns här.

Kontakterna med Kina intensifierades under 2013 och när hela företaget besökte Kina under påsken fördjupades relationen med den kinesiska IT-jätten och tankarna kring ett samarbete växte gemensamt fram.

­- I Kina kommer relationer, eller ’Guanxi’, före affärer och det är viktigt att lära känna varandra innan man börjar diskutera möjligheterna till samarbete. Med Wicresoft och deras intresse för Europa känns det som början på ett långsiktigt samarbete där båda parter kan dra nytta av varandras nätverk och kompetens, säger Patrik Thelandersson, vd för Elicit.

Elicit har lång erfarenhet av att effektivisera processer med IT-system och den kunskapen är värdefull när företag blir mer globala och ska hitta arbetssätt som ska vara enhetliga över hela världen.

– Att ett svenskt och ett kinesiskt konsultföretag jobbar tillsammans ger våra kunder en stor fördel, menar Patrik Thelandersson.

Kinesiska Wicresoft startade 2002 och har snabbt växt till ett globalt företag som erbjuder sina kunder tjänster inom konsulting, affärsutveckling och IT-drift. De har för närvarande kontor på 12 orter runt om i världen och redan 2009 etablerades huvudkontoret för Europa i Göteborg. Mr. Luxing Liu, Vice President of European Operations har lång erfarenhet av Sverige och Europa och ser också fram emot samarbetet med Elicit.

- Vi ser ett långsiktigt samarbete med Elicit framför oss och tror starkt på att våra företag matchar varandra väl, säger Mr. Luxing Liu, Vice President of European Operations.

Elicit – Patrik Thelandersson, vd, 0701-89 64 01, patrik@elicit.se

Wicresoft – Luxing Liu - Vice President of Europe Operations, + (46) 708 646480, luxingl@wicresoft.com

Elicit är ett IT-företag som erbjuder verksamhetsanalys, systemutveckling och systemförvaltning till företag som vill effektivisera sina administrativa processer. Med agila arbetssätt och en hållbar syn på IT ger Elicit sina kunder en enklare och kanske roligare vardag. Företaget har 45 personer anställda, är privatägt och har huvudkontor i Göteborg. Läs mer på www.elicit.se

Wicresoft är ett globalt IT-tjänsteföretag som genom avancerad processkontroll och innovativa tekniker och verktyg hjälper sina kunder att strömlinjeforma affärsprocesser, öka sin kärnkompetens och reducera kostnader för att skapa värde och konkurrensfördelar. Läs mer på www.wicresoft.com