ElinderSten neutraliserar koldioxidutsläpp med biokol

ElinderSten investerar i ny teknik för att neutralisera utsläppen från sina resor. Med hjälp av biokol kan arkitektbyrån minska samma mängd koldioxid i atmosfären som de släpper ut.
– De som anlitar oss kommer att anlita koldioxidneutrala konsulter, säger ElinderStens vd och grundare, Christian Elinder.

Klimatneutrala resor – även med flyg. ElinderSten tar täten bland svenska affärsresenärer och väljer att neutralisera koldioxidutsläppen från alla sina resor genom att investera i biokol. Biokol är en kolsänka och tar bort överskott av koldioxid i atmosfären och på så sätt minskar växthuseffekten.

– Många organisationer väljer att klimatkompensera genom att minska utsläppen på annat håll, till exempel genom att investera i en solcellsanläggning. Det är bra. Men vi väljer att ta ett steg längre. Med biokol har vi möjligheten att i atmosfären minska samma mängd koldioxid som vi släpper ut, säger Christian Elinder, vd och grundare.

Urgammal teknik
De resor som ElinderStens medarbetare gör orsakar mellan 0,5 till 3 ton koldioxidekvivalenter per år. Detta är växthusgaser som vanligen stannar i atmosfären. En del av dem tas upp av växterna på jorden och binds där tillfälligt. När växterna dör och förmultnar återgår dock koldioxiden i luften.

Kol har en betydligt fastare form. Genom att producera kol – något som människan har gjort för att framställa bränsle i hundratals år – binds koldioxiden som växterna har lagrat för en längre tid. Det är alltså urgammal teknik som nu får ny användning. Och om kolen sedan grävs ner istället för att eldas upp återgår koldioxiden till marken och stannar där.

Inget utrymme för att snåla med klimatet
Biokol ser ut som finfördelad träkol och kan framställas av allt organiskt material. Det är just genom att gräva ner biokol som gör att koldioxiden binds till marken. Processen förbättrar också jorden. Biokol hindrar näringsämnen från att spolas vidare och kan därigenom användas för att minska behovet av konstgödsel och dämpa övergödning av diken och vattendrag. För att framställa och gräva ner biokol samarbetar ElinderSten med det svenska biokolföretaget EcoTopic.

– En normal klimatkompensation brukar ligga på 275 kronor per ton koldioxid. Att klimatkompensera med biokol är betydligt dyrare och kostar 1500 kronor per ton koldioxid. Men, i ärlighetens namn är det inga pengar i sammanhanget om affärsresan kostar någon tusenlapp mer om man då binder samma mängd koldioxidekvivalenter som släpps ut. Det finns inte längre utrymme för att snåla med klimatet. Dessutom kommer ekosystemnyttan för våra marker och vattendrag som en bonus, säger Christian Elinder.

• Arkitektur

Oscar Sten