Bicky Chakraborty. Foto: Ann Jonasson.

Elite Hotels ny samarbetspartner till Augustpriset

Elite Hotels är ny samarbetspartner till Augustpriset, som sedan 1989 delas ut av Svenska Förläggareföreningen.

– Vi är oerhört glada och stolta över att vi nu inleder ett samarbete med Elite Hotels. Det kommer att innebära att vi får bättre möjligheter att fortsätta utveckla priset och på ett ännu bättre sätt lyfta fram den goda svenska litteraturen, säger Eva Bonnier, ordförande för Svenska Förläggareföreningen.

– Det är väldigt hedrande för mig och Elite Hotels att få vara med att utveckla Augustpriset. Att stötta svensk litteratur och det skrivna ordet är bra för Sverige. Samhällsengagemang av den här sorten är också mycket stimulerande för mig och mina medarbetare, säger Bicky Chakraborty, VD och ägare till Elite Hotels.

Förutom Elite Hotels stöttar PostNord Augustpriset sedan 1994, vilket innebär att Augustpriset från och med i år har två stora samarbetspartners. På Bokmässan i Göteborg den 22–25 september bjuder Augustpriset in till ett event för att bland annat uppmärksamma det nya samarbetet.

För mer information

Bicky Chakraborty, VD och grundare Elite Hotels of Sweden, 08-566 217 70, bicky.chakraborty@elite.se
Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen, 070-769 84 45, kristina.ahlinder@forlaggare.se

Om Augustpriset

Svenska Förläggareföreningen instiftade Augustpriset 1989 med syftet att årligen belöna och sätta fokus på de allra bästa nyutkomna böckerna på svenska. Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. Vilka de nominerade titlarna är tillkännages i år den 24 oktober. De nominerade titlarna läses därefter av en elektorsförsamling bestående av sammanlagt 63 elektorer, som spridda över hela landet och består av en tredjedel bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker och andra. Omröstningen är sluten. Den titel som får flest röster i respektive kategori vinner. På Augustgalan, i år den 28 november, delas Augustpriset ut i de tre kategorierna. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av konstnären Mikael Fare. På Augustgalan avslöjas också vinnaren av Lilla Augustpriset, som instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Augustpriset delas ut i samarbete med Elite Hotels of Sweden och PostNord. Besök www.augustpriset.se för mer information.

Om Elite Hotels

Elite Hotels of Sweden är Sveriges största privatägda hotellkedja och har i dag 31 hotell på 21 orter i Sverige – från Malmö i söder till Kiruna i norr. Vd, grundare och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden sysselsätter cirka 4000 medarbetare. Koncernen omsätter över 2 miljarder kronor årligen och inkluderar utöver hotellverksamheten även gastropubkedjan The Bishops Arms med 40 enheter. Mer information om Elite Hotels finns på www.elite.se