Elite Hotels ägare Bicky Chakraborty och Caroline Chakraborty stöttar svensk tennis

Elite Hotels vill föra svensk tennis tillbaka till världstoppen

Elite Hotels är ny huvudsponsor för Svenska Tennisförbundets juniorsatsning. Fokus för satsningen är att Sveriges tennisungdom ska få bästa möjliga förutsättningar. Sedan tidigare sponsrar hotellkedjan Swedish Open och Kungens Pris & Drottningens Pris, och utökar nu sitt engagemang för framtida svenska tennissegrar.

Just nu upplever tennissporten ett uppsving i populärkulturen som kan ses i allt från mode till den uppmärksammade Borg-filmen. Samtidigt som klassiska svenska tennissegrar når en publik som inte ens var född när matcherna spelades visar unga svenska talanger inom den svenska tennisen att det inte bara är fråga om dåtid. Tennisens framtid ser ljus ut och Elite Hotels är tydliga med vilket resultat de vill se av sin investering:

– Svensk tennis ska tillbaka till den absoluta elitnivån där den hör hemma, säger Bicky Chakraborty.

En uppmärksammad undersökning publicerad i British Journal of Sports Medicin visar att tennis kan förlänga livet, i ännu högre utsträckning än exempelvis löpning. Anledningen är tennisens sociala dimension, samt att de som utövar ensamsporter oftare fortsätter att utöva sport senare i livet, i jämförelse med de som utövar lagidrotter.

­ – Vi vet att motion är otroligt viktigt i alla åldrar för en bättre hälsa., säger Elite Hotels VD Bicky Chakraborty. Vi vill bidra med vad vi kan för att främja den aktiva livsstilen.

Elite Hotels Next Generation Cup blir namnet på den största nationella tävlingen där över 5.000 barn över hela landet är med och spelar, när Elite Hotels nu går in som huvudsponsor för Svenska Tennisförbundet. Fokus för hotellkedjans satsning är ungdomstennisen och att uppmuntra barn och unga till en aktiv livsstil.

Elite Hotels är sedan tidigare sponsorer av Kungens Kanna & Drottningens Pris och Swedish Open.

Elite Hotels koncern har i dag 34 hotell på 23 orter i Sverige – från Malmö i söder till Kiruna i norr – och ytterligare ett hotell byggs nu i Stockholm. I koncernen ingår också Sveriges ledande pubkedjan The Bishops Arms som omsätter c:a 500 mkr på 40 enheter. VD och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden har cirka 1400 heltidsanställda med huvudkontor i Stockholm. Elite Hotels är Sveriges största privatägda hotellverksamhet. Koncernen omsätter ca 2 miljarder kronor årligen. Mer information om Elite Hotels finns på www.elite.se