ELKO samlar bostadens el och nätverk på samma ställe

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 14:39 CEST

ELKOs nya kombicentral samlar samtliga av bostadens kopplingar, såväl el som nätverk, på en och samma plats och sparar därmed både tid och utrymme vid installation.

ELKOs kombicentral är i första hand tänkt att användas vid nybyggnationer, men går med fördel även att använda i samband med renovering. Kombicentralen har plats för både automatsäkringar och bostadens nätverk för korskoppling av tele, data och telefoni.

Fördelen med en kombinerad central är uppenbar, då det nu är möjligt att samla hemmets alla installationer på ett och samma ställe. Tidigare har det krävts två separata installationer vilket stjäl både värdefullt utrymme och arbetstid, säger Mats Stahl, produktchef på ELKO.

Kombicentralen går att montera antingen utanpåliggande eller ingjuten. Vid ingjutning i betong används en ny teknik med en speciell form, som fäster mot stålformen med hjälp av magneter. Denna teknik gör det enkelt att installera och innebär därmed stora tidsbesparingar för installatören.

I standardutförande är kombicentralen utrustad med 40A huvudbrytare, 30mA jordfelsbrytare samt automatsäkringar och 230V eluttag. Mediadelen av kombicentralen har plats för upp till 18 stycken RJ45 uttag.

ELKO är en av Skandinaviens ledande producenter av elmaterial och har i över 60 år levererat kvalitetsprodukter till hem och företag. ELKO står för hög kvalitet och hållbarhet. ELKO erbjuder innovativa produkter med en modern design inom tre områden; starkström, kommunikation och kontroll. Företaget har 200 personer anställda i Norden med huvudkontor i Oslo samt dotterbolag i Sverige.

Kommentarer (0)