ELKO Sound Play – Bygg in musiken redan från start

ELKO har tidigare aviserat ett antal produktnyheter med musikanknytning. Nu lanseras det första steget i ELKOs satsning, ELKO Sound Play, i form av ett system för ljuddistribution i hemmet. Tanken är att musikkomponenterna planeras in redan innan byggstarten och integreras på så sätt med övriga installationer.

Musik utgör en central del i många hem och traditionellt har musiksystemen främst återfunnits i vardagsrum och eventuellt i form av en enklare radio i köket. I takt med den digitala revolutionen och att allt fler typer av musikspelare dykt upp på marknaden, har även kraven för musiklösningar i hemmen förändrats. Nu förväntar vi oss lättillgänglig musik i fler utrymmen och dessutom möjlighet att hantera flera musikkällor på ett enkelt sätt.

För att möta behoven lanserar ELKO ett prisvärt musiksystem, ELKO Sound Play. Systemet innehåller samtliga delar som behövs för att ljudsätta ett rum och utgår från ett komplett paket bestående av kontrollenhet, förstärkare, högtalare samt fjärrkontroll. Kontrollenheterna monteras i vanliga apparatdosor och är utförda i ELKO Plus Design. Utöver grundpaketet finns även ett flertal tillval.

– Många har idag flera olika musikspelare, där allt från mp3-spelare till mobiltelefoner utgör självklara inslag i de flesta hemmen. Det känns därför väldigt kul att vi nu kan erbjuda en både smidig och prisvärd lösning för en mängd olika behov och detta utan några synliga sladdar. Allt är integrerat i vanliga apparatdosor och övriga installationer, säger Thomas Wahlberg, produktchef på ELKO.

Systemet omfattar olika typer av högtalare för inbyggnad i vägg eller tak, förstärkare, samt olika musikkällor som radio eller minneskortsläsare.

Faktablad

ELKO Sound Play - Grundpaket

ELKO Sound Play utgår från ett paket för inbyggnad i exempelvis ett bostadsrum.

- ELKO Sound Control/Radio - Kontrollenhet i Elko Plus-design för montage i apparatdosa. Display med visning av radiokanal eller vald ljudkälla.

- ELKO Sound MP3 - Anslutningsenhet i Elko Plus-design för montage i apparatdosa. USB anslutning, minneskort eller 3,5mm teleplugg för anslutning av yttre ljudkälla såsom exemempelvis mp3 spelare.

- ELKO Sound Förstärkare 2x12W - Förstärkarenhet som monteras dolt ovan undertak eller i skåp. Anslutningar för två högtalarpar samt en subwoofer.

- ELKO Sound takhögtalare H62 - 6" Högtalare för infällning i tak, levereras i par.

- ELKO Sound fjärrkontroll S2 - Fjärrkontroll för manövrering av funktioner i ELKO Sound Controll/Radio.

ELKO Sound Play - Tillbehör

- Centrumplattor - Centrumplattor i aluminium eller svart färg för ELKO Sound Control/Radio och ELKO Sound MP3

- Takhögtalare 6" - Extra takhögtalare att ansluta till ELKO Sound Förstärkare 2x12W

- Vägghögtalare 8" - Extra vägghögtalare att ansluta till ELKO Sound Förstärkare 2x12W

- Subwoofer 2x8" - Subwoofer att ansluta till ELKO Sound Förstärkare 2x12W

- Fjärrkontroll - Extra fjärrkontroll till funktioner i ELKO Sound Control/Radio.

• infälld
  • sound

ELKO är en av Skandinaviens ledande producenter av elmaterial och har i över 60 år levererat kvalitetsprodukter till hem och företag. ELKO står för hög kvalitet och hållbarhet. ELKO erbjuder innovativa produkter med en modern design inom tre områden; starkström, kommunikation och kontroll. Företaget har 200 personer anställda i Norden med huvudkontor i Oslo samt dotterbolag i Sverige.

Mats Stahl

Produktchef 08-449 27 07