ELKO tillhandahåller lamputtag enligt den nya DCL-standarden från och med den 1:a april

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2016 10:00 CEST

Den EU-gemensamma nya standarden för bostäder, SS-EN 61195, innebär bland annat en ny standard för lamputtag. Det nya lamputtaget går under benämningen DCL, Device for Connection of Luminaires, och börjar gälla från och med den 1:a april 2019. ELKO lanserar redan nu ett bassortiment enligt den nya standarden, i såväl RS- som Plus-utförande.

DCL utgör ett komplett system för både kontakter och uttag för inkoppling av fast monterad belysning, och är utvecklade för en ökad säkerhet samt harmonisering av alla olika standarder som förekommit inom EU/ESS-området.

Den nya standarden införs den första april 2019, och det är fram tills dess tillåtet att montera såväl den befintliga standarden som den nya. ELKO uppdaterar därför redan nu utbudet enligt den nya standarden, och erbjuder ett bassortiment, bestående av tak- och vägguttag samt kontakter, enligt DCL-standarden. Uttagen finns tillgängliga i både RS och Plus-design och i samtliga färgkombinationer.

– Vi har valt att redan nu lansera ett bassortiment inom DCL för att tillgodose beställarkrav och möta en stigande efterfrågan. Och vi kommer i god tid innan den nya standarden träder i kraft att erbjuda ett bredare och mera komplett sortiment inom DCL, säger Alexander Svärd, produktchef på ELKO.

ELKO är en av Skandinaviens ledande producenter av elmaterial och har i 70 år levererat kvalitetsprodukter till hem och företag. ELKO står för hög kvalitet och hållbarhet. ELKO erbjuder innovativa produkter med en modern design inom tre områden; starkström, kommunikation och kontroll. Företaget har 200 personer anställda i Norden med huvudkontor i Oslo samt dotterbolag i Sverige.

Kommentarer (0)

Kommentera