Pressmeddelande -

Elfordonstillverkaren ELLWEE från Trollhättan tecknar unikt försäljningsavtal med jätten - Costco Wholesale Corporation

Det svenska start-up företaget ELLWEE, som grundades 2016 i Trollhättan, har efter en ingående process tecknat ett unikt försäljningsavtal med Cotsco Wholesale Corporation.

Cotsco koncernen, som är näst störst på både den amerikanska- och globala detaljhandelsmarknaden, har totalt 746 varuhus i 10 länder och omsätter 129 miljarder dollar.

Kontakten mellan bolagen etablerades i januari 2018 när Ellwee vid PGA mässan i Orlando valdes till en av mässans hetaste produkter. Detta ledde till att Cotsco fick upp ögonen för Ellwee och samtal inleddes omedelbart. Nu står det klart att försäljning kommer att ske via costco.com från och med slutet av Q3 2018.

Båda parter tror på en stark utveckling då förhållningssätten till så kallade LSV (low speed neighborhood vehicles) och "golfbilar" är mycket mycket stor i USA.

” - Det känns fantastiskt stimulerade att vi nu kan presentera den här enormt viktiga affärsuppgörelsen”, säger Viggo Hansson, VD för ELLWEE Swedish Electric Vehicles, och fortsätter: ”- Cotsco förstod direkt potentialen med våra unika fordon. För vår tillverkningen i Trollhättan kommer avtalet att innebära en omfattande produktionsökning med nya produktionslinjer och nyanställningar som följd.”

ELLWEE är ett helt nytt typ av fyrhjuligt elfordon och riktar sig såväl till allt från golfare till smart cities, resorts som till vanliga konsumenter.

ELLWEE är det första gröna, prisvärda multifunktionsfordonet som allvarligt utmanar traditionell transport och tänkande.

ELLWEE startade i Trollhättan 2016, i samverkan med f.d. ingenjörer från SAAB och Volvo, med en vision om att vara fordonet mellan cykel och bil och bidra till en bättre värld där städer är byggda för människor, inte för bilar.

ELLWEE är ett fordon med många möjligheter och många marknader.

Kontakt:
Viggo Hansson, VD ELLWEE Swedish Electric Vehicles AB, viggo@ellwee.com, tel: 0722-67 85 55.

Pressbilder: Mårten Hedlund, media@ellwee.com, tel: 0707-53 11 33.

Toppfart: 35 km/h
Accelleration 0-20 kmh på 3 sekunder
Batterier: AGM, GEL eller Litium.
Räckvidd: 50-100 km
Digital hastighetsmätare, intervall, batteri, fel etc.
Vikt: 160 kg
Lastmöjlighet: > 300 kg
Riktpris: från 49.995 kr ex moms

• Finans

ELLWEE is a start-up company based in Trollhättan manufacturing the first green, affordable, multi-purpose vehicle, that seriously challenges traditional transportation and thinking.

Mårten Hedlund

Presskontakt Press officer