Dramatiskt med varma färger är några av årets trender ute i parkerna. Det ska gärna också växa både på höjden och bredden, berättar Kristina Darth, som arbetar med offentlig miljö och publika parker på Mäster Grön. FOTO: Mäster Grön.

​Ätbart och mustigt starka parktrender

Parker blir allt viktigare för de som bor i städerna. Det är också ett område som det händer mycket nytt på. Det kommer att märkas på årets Elmia Garden, som har fokus just på parkerna och där mustiga färger och ätbara växter breder ut sig på både bredden och höjden.

— Vi har ett stort trädgårdsintresse överhuvudtaget i landet. Det märks ute i parkerna hur fantastiskt mycket det engagerar invånarna. Många kommer fram till de som planterar och är glada och vill prata om växterna. Jag tror nog också att det behövs extra mycket nu när det händer så mycket i världen. Att njuta av färger och dofter är viktigt, säger Kristina Darth, som arbetar med offentlig miljö och publika parker på Mäster Grön.

Årets trender för parkerna är starka, varma färger, gärna kombinerat med mörka blad och ätbara växter. Och så ska det växa både på bredden och på höjden, något högt i mitten och något som hänger över på kanterna.

— Tar man kronärtskockor till exempel så får man en bra höjd i rabatterna. De är ju också väldigt dekorativa, med vackert bladverk och vackra blommor. Mangold är en annan ätbar växt som är en stor trend och har mycket vackra blad som breder ut sig fint. Den gör sig både i rabatter och i urnor på torg, säger Kristina Darth.

Även kryddor kommer starkt i parkernas rabatter, blad som man kan ta på och känna och njuta av deras dofter.

— Timjan och persilja är väldigt fina som kantväxter. Det finns också en lite tåligare sort av basilika med vackra olikfärgade blad som blommar vackert med lila blommor. Det är en växt som lockar till sig fjärilar, som även det är en trend. Många vill se växter som gynnar den biologiska mångfalden, säger Kristina Darth.

Att färgerna ute i parkrabatterna nu går mot det dramatiska och varma har sin egen förklaring.

— Generellt tror jag att trenderna varierar för att man vill ha förnyelse. Min spontana känsla är att vi har haft mycket av det ljusa nordiska, ljusa färger i blad och växter, färger som silver och ljuslila. Nu vill vi ha lite varmare färger, gult, rött , orange, gärna kombinerat med mörkbladiga växter. Det är kanske lite svårt att göra fullt ut i stora planteringar, men då lättar man upp det och jobbar med kontrastfärger, eller kanske stora bladväxter och något gräs, som också är en stor trend, säger Kristina Darth.