Simon Valfridsson och Peder Fredricson rider några varv på banan till folkets jubel efter att  Simon klippt bandet. FOTO: Haide Westring
Simon Valfridsson och Peder Fredricson rider några varv på banan till folkets jubel efter att Simon klippt bandet. FOTO: Haide Westring

Festlig invigning med nutidens och framtidens stjärnor inom ridsport

Under festlig stämning red vår nutids stora ryttarstjärna OS-medaljören Peder Fredricson in i hopparenan på Elmia i sällskap av ponnyryttaren Simon Valfridsson 6 år från Jönköping. Simons mål är att vinna guld i OS. Elmia Scandinavian Horse Show invigdes av nutidens och framtidens ryttare.

När Peder Fredricson och Simon Valfridsson ridit två varv i arenan tog Jan Olof Wannius från Scandinavian Horse Show AB vid och berättade historien bakom Elmia Scandinavian Horse Show:

– För ett år och två veckor sedan började planeringen av det här evenemanget med ett telefonsamtal till Elmia med frågan om de ville vara med och arrangera detta som vi vill ska bli en samlingsplats för hästintresserade och branschen.

Jana fortsatta med att tacka Elmia för ett bra samarbete och alla ridklubbar i området som ställt upp som kunniga, entusiastiska och självgående funktionärer.

Sedan kom turen till Jonas Bentving, projektledare för evenemanget på Elmia, att säga några ord.

– Hästsport är en tradition på Elmia, vi har några riktigt spännande dagar framför oss med högklassiga tävlingar, clinics, seminarier, show och mässa.

6-åriga Simon Valfridsson klippte bandet och galopperade sedan iväg på sin ponny till publikens stora jubel och applåder. Elmia Scandinavian Horse Show är härmed invigt!