Framtidens smarta inköp

Digitalisering och hållbarhet ur inköparens synvinkel. Det var ämnena för mässans stora diskussion under tisdagen. Hur tänker storföretagen och vad visar forskningen?

Digitaliseringen är den nya industriella revolutionen, som kommer att förändra industrins förutsättningar enormt. Nu gäller det att lära sig hantera all data – en utmaning även för de stora.

– Vi är bara i lindan av vad som är möjligt egentligen, säger Per Lundgren, Strategic development Purchasing, Scania och får medhåll av Martin Lidén, Vice President & Head of Car Purchasing, Volvo Car Group.

– Saker som årets resultat, självutvärderingar, IMDS och materialinnehålls-rapporteringar. Kan man digitalisera detta blir det mycket enklare att analysera och ta hand om datan och upptäcka områden för förbättringar.

Nya smarta samarbeten

Digitalisering kan också öppna upp nya möjligheter till lönsamma samarbeten mellan konkurrenter, menar Daniel di Benedetto, Regional Director - Nordics, Baltics and Russia Centric Software. Varför inte samarbeta kring transporter till exempel? Han får medhåll av Árni Haldórsson, Prof. Technology Management & Economics, Chalmers Tekniska Högskola, som ser detta som ett bra exempel där hållbarhet och digitalisering möts.

– Att koppla ihop olika aktörer, kunder och leverantörer på ett väldigt snabbt sätt, det finns många hållbarhetsfrågor som motiverar detta, säger han och Maria Huge-Brodin, Prof. Environmental Logistics Management, Linköping universitet, ger ett konkret exempel på detta.

– Det finns projekt internationellt där man medvetet gått in och hittat partners, tunggods och lättgods tillsammans. Då får man en väldigt hög fyllnadsgrad och kan koordinera med både vikt och volym. Med hjälp av digitalisering skulle detta kunna öka lavinartat. Vi skulle kunna hitta väldigt mycket bra lösningar.

Nätverk för nya standarder

Nya typer av samarbeten är även en väg att hitta incitament för hållbarhet, menar flera i panelen. Per Lundgren berättar om konkurrerande företag som samarbetar för att hitta standarder för sina krav gentemot leverantörerna.

– Som leverantör har man kanske uppemot 100 kunder. Om alla kommer med olika krav är det svårt att ställa om och uppfylla dem alla. Men om man i stället unisont försöker hitta en standard – inom en hyfsad rimlighet – höjer det varumärket, är bra för miljön och bra för framtiden, säger han och Anders Lilja, Senior Director Manufacturing, Husqvarna fyller på:

– Jobbar vi inte med miljöfrågorna nu kommer vi inte att ha en värld att sälja våra grejer till sedan. Det borde vara en tillräcklig motivator.