Foto: Haide Westring

Hästfest på Elmia lockade över 17 000 besökare

Elmia Scandinavian Horse Show 25 –29 oktober blev en riktig publiksuccé. Sveriges ryttarelit och morgondagens stjärnor var på plats på Elmia för att göra upp om pallplaceringar och drygt 1,5 miljoner i prispengar. Premiären av Elmia Icelandic Power Show, världens första inomhustävlingar för islandshästar bidrog också till succén.

– Nytt för i år var bland annat att vi kunde erbjuda både hoppning och dressyr på två tävlingsbanor. Vi hade också fler läktarplatser än tidigare, säger Susan Lothigius, projektledare för Elmia Scandinavian Horse Show.

Förra året lockade hästfesten på Elmia cirka 13 400 personer. I år landade besökarantalet på totalt 17 364 besökare, en ökning med 4 000 personer.

– Det känns roligt att vi har lyckats locka så många till Elmia i år, det visar att vi är på rätt väg. Vi jobbar nu vidare med att utveckla vår arena med elitekipage, lovande talanger och ett fullspäckat program, säger Susan Lothigius.

Islandshästtävlingar i toppklass

Helgen bjöd också på världspremiären för Elmia Icelandic Power Show, med världens första 250 meters ovalbana inomhus. Tävlingen fick första dagen World Ranking-status.

Det här var första gången de tre stora disciplinerna hoppning, dressyr och islandshästtävlingar möttes under samma tak.

– Det känns verkligen bra att höra alla lovord om eventet och att vi tog beslutet att satsa på islandshästtävlingar. Det är fantastiskt att Elmia som mötesplats har skrivit in sig i historien som platsen för det första officiella inomhuseventet för islandshästtävlingar, säger Jonas Bentving, sektorchef på Elmia AB.

Nästa Elmia Scandinavian Horse Show arrangeras den 10-14 oktober 2018.