Styrelsemedlemmar i SAG. Från vänster Johnny Jarhall, Ove Leichsenring, Ulf Helles, Bo Andersson, Tomas Berg och Manne Seifter som saknas på bild.

Historisk mässa slog besökarrekord

Elmia Automation 2016 överträffade alla förväntningar för såväl utställare och besökare. Äntligen har branschen fått den marknadsplats som varit efterlängtad så länge.

– Jag är otroligt stolt över att vi har lyckats skapa den här arenan för svensk automation, säger Manne Seifter, ordförande i Svenska Automationsgruppen, SAG.

I år arrangerades Elmia Automation för tredje gången och har sedan starten 2012 vuxit till Sveriges ledande automationsmässa för tillverkningsindustrin.

Årets mässa arrangerades parallellt med Elmia Svets och Fogningsteknik, Elmia Verktygsmaskiner och Elmia Plåt.

– Det har varit en historisk mässa och vi har tillsammans med Elmia skapat en arena för industrin som inte tidigare har funnits i Sverige. Alla har varit här. Jag har träffat flera besökare som bara hade bokat in en dag, men som ändå kom tillbaka dagen efter, säger Tomas Berg, General Manager för Schunk i Sverige.

De fyra mässorna har gemensamt skapat en komplett arena som har gett nya impulser och idéer till såväl besökare som utställare.

– Det har varit en perfekt mix som har skapat stora synergieffekter och gjort Elmia Automation till en viktig marknadsplats. Mässan har varit en gigantisk succé med ett internationellt snitt på montrarna, säger Ulf Helles, vd på Aventics.

Flera utställare har ökat antalet leads från tidigare mässor och några har till och med skrivit under kontrakt i montern.

– Vi har slagit rekord varje dag i antalet leads och nu på förmiddagen slog vi målsättningen för hela veckan. En målsättning som jag nästan trodde var osannolik att nå, säger Tomas Berg.

Även för Aventics har det varit en väldigt lyckad mässa.

– Redan under torsdagen hade vi fördubblat antalet leads jämfört med förra mässan, och i dag slog vi det gamla rekordet. Helt fantastiskt, säger Ulf Helles.

I år har Industri 4.0 och smarta fabriker gått som en röd tråd genom hela mässan. Såväl utställare som föredragshållare har haft stort fokus på den fjärde industriella revolutionen med uppkopplade maskiner.

För att öka konkurrenskraften på en global marknad är det nödvändigt att svenska företag fortsätter att automatisera sin tillverkning och ta åt sig av den nya tekniken.

– En sådan här kraftfull marknadsplats har industrin kämpat för i tio år och nu har vi äntligen fått det vi har velat. Det känns enormt bra och vi ser redan nu fram emot 2018, avslutar Manne Seifter.

Elmia Automation arrangeras av Elmia i samarbete med Svenska Automationsgruppen. Besökare Elmia Automation 10 020 personer.