Kompetenta djurskötare hyllades

Kompetenta djurskötare hyllades

Priserna delades ut av LRF:s ordförande Helena Johansson. Utmärkelsen gick till Tamás Bucsi, ladugårdsförman på Stefans Lantbruk i Båstad. Juryn motiverade sitt val så här:

"Han sköter gården som den vore hans egen. Med fokus och tydlig strategi för de 90 mjölkkornas hälsa och teamarbete för personalen så skapar Tamás en miljö där både djur och människor trivs. Allt görs för att få goda resultat och besättningen är bland de högst avkastande med ekologisk produktion i Sverige".

Årets Ungdomsdiplom tilldelades Linnea Essgärde på Lövåsagården i Götene. Där ansvarar hon för 360 mjölkande kor och kalvar. Hon seminerar, tolkar data, lagar robotar och fungerar i sitt arbetslag. Juryn lyfter fram henne som en representant för morgondagens djurskötare.

Årets Djurskötare och Undomsdiplom utses av tidningen Husdjur och Ladugårdsförmännens Riksförbund.