Korna slipper antibiotika med Agricam

Korna slipper antibiotika med Agricam

Teknik för att upptäcka juverinflammation har funnits länge, men att upptäcka den redan tre dagar innan den bryter ut är unikt. Agricam har utvecklat värmekamerasystemet CaDDi mastitis som identifierar värmeavvikelser direkt i kons juver redan innan inflammationen bryter ut. På så sätt kan produktionsförluster och antibiotikaanvändning reduceras med upp till 85 %.

Att Agricams system är högintressant bland mjölkproducenterna märks tydligt.

- Från starten 2010 har vi gått från att vara i forskningsutveckling till kommersiell produkt och är nu ett etablerat företag. Det märks på mässan. Vi behöver inte förklara vad vi gör – nu vill branschen veta hur det har gått för våra kunder och vad de själva kan tjäna på systemet. Det är ett stort genomslag, både för valideringen av bolaget och för vår teknik. Vår nästa installation kommer att ske på Hulterstad Gård i Östergötland, berättar Ellinor Eineren, VD för Agricam.

Kjell Sandahl från Vasen Mjölk i Vetlanda bedriver mjölkproduktion med 550 kor. Han ser redan stora produktionsförbättringar sedan installationen av värmekamerasystemet i januari.

- Systemet är ett effektivt sätt att minska antibiotikan. Nu har jag möjlighet att upptäcka en begynnande juverinflammation redan tre dagar innan den bryter ut och kan gå på med liniment direkt och hejda utbrottet. Dessutom undviker jag rörliga delar i systemet. Det minimerar risken för att det hamnar smuts i utrustningen som kan leda till kontamination, säger Kjell Sandahl.

Analysen i CaDDi mastitis sker genom att juvertemperaturen mäts och jämförs med kons individuella temperaturhistorik. Därigenom kan mycket små, lokala temperaturhöjningar upptäckas innan mastit hinner bryta ut. På så sätt kan inflammationens utveckling hindras och kostnaderna som varje mastitfall för med sig minskas.