Alexander Ström, vd Din Maskin, menar att Elmia hittat rätt från början när det gäller etableringen av en plåtmässa.

Nu är plåten tillbaka på allvar

Plåten är tillbaka på allvar när det gäller mässor. Initiativet att starta Elmia Plåt och integrera mässan som en fjärdedel i ett större industrikluster visade sig vara lyckat.

– Elmia har hittat rätt från början, anser Alexander Ström, vd på Din Maskin i Värnamo och engagerad representant för landets plåtindustri.

Vad tycker du spontant om Elmia Plåt 2016?

– Tittar man strikt ur mitt egna företags perspektiv, alltså Din Maskin, har det varit väldigt bra dagar. Vi har ju varit med på mässan som utställare. Det är bara att konstatera att arrangemanget fungerat bra. Elmia har visat att man är en mycket duktig arrangör.

– Det känns också att utfallet av den geografiska placeringen blev det vi hade hoppats på. Jönköping ligger mycket lämpligt till. Vilket hjälpt till när det gäller besöksfrekvensen. Det har varit stor närvaro från en tämligen vid geografisk omkrets.

– Så summeringsvis säger jag så här: Vi hade relativt högt ställda förväntningar och goda förhoppningar om en bra tillställning – och det har det blivit.

Hur ser du på att fyra typer av industrimässor binds ihop till en enda stor arena?

– Plåt är en väldigt liten del av det industriella Sverige. Det påverkar givetvis förutsättningarna i sådana här sammanhang. Plåt i sig klarar inte av att på egen hand bära upp ett helt arrangemang. Det är branschen för liten för. Den är beroende av draghjälp av andra mässor. Personligen anser jag att konceptet att arrangera fyra mässor gemensamt är rätt och riktigt i sak. Både ur ett utställare- och besökarperspektiv. Det innebär en synergivinst som jag säkert tror att många upplever som värdefull. Genom att mässorna pågår samtidigt kan man göra många nedslag på en gång. Det känns att besöket blir effektivt på så vis.

Har de här dagarna visat att Elmia Plåt har en framtid?

– Plåten har som bekant haft lite blandade erfarenheter när det gäller mässor på senare år. Nu fick vi uppleva en mässa med bra besöksantal och hög kvalitet på besöken. Just det positiva intrycket var viktigt att få med sig inför en fortsättning.

– Elmia har också bekräftat sin duglighet som arrangör. De är årligen arrangör på industrisidan i och med underleverantörsmässan, och har självklart rejäl erfarenhet därifrån, men i detta fall är det betydligt större teknisk utrustning som ställts ut. Något man klarat på ett mycket bra sätt. Jag känner att Elmia hittat rätt från början i den här processen. Med lite finputsningar kommer det dessutom att bli ännu bättre.

7 641 besökte mässan under de fyra dagarna.