En av de större nyheterna på Elmia Lantbruk. Sky Easy Drill sår direkt i stubb och fångstgröda och påverkar marken minimalt.

Nyheten som sår direkt i stubb

En av slutsatserna av seminarierna under Elmia Lantbruk Framtidsforum är att marken ska bearbetas så lite som möjligt, för att minska jordbrukets miljöpåverkan.

Mot den bakgrunden var den nya såmaskinen Easy Drill HD en av de större nyheterna på mässan.

Bakom innovationen står den franske tillverkaren Sulky, som bildade ett eget bolag, Sky Agriculture, för det nya produktområdet. Svensk importör är Nordfarm Maskin som visade upp den för första gången på Elmia Lantbruk.

– Den är utvecklad för att så direkt i stubb utan jordbearbetning, säger Robert Forsberg, produktansvarig på Nordfarm.

Maskinen gör mer än det. Den är ett helt system för sådd och gödning. Tanken är att man sår direkt i fånggrödor eller i fjolårets stubb. Först bryts befintlig gröda med en rulle eller balk, därefter snittar en skivbill upp marken. Billtrycket är hela 250 kg per bill och vinkeln bara 3,5 grader. Därefter följer sådd och gödning. Slutligen försluts snittet med en rulle.

– På det här sättet behåller man kvävet i fånggrödans rotsystem i marken och förbättrar mullhalten, säger Robert Forsberg.

Ökad mullhalt betyder att kol återförs till marken, vilket är en nödvändighet för hög avkastning och en av de åtgärder som krävs för att jordbruket ska lämna ett mindre klimatavtryck.