Nyskapande metallbeläggning för tuffa miljöer

Utställaren BE Group Sverige tar vara på möjligheten att presentera flera nyheter på Elmia Subcontractor. En av dem är den metallbelagda tunnplåten Magnelis som BE Group har börjat lagerhålla det här året. Det är en nyskapande metallbeläggning som ger skydd i tuffa krävande miljöer.

BE Group Sverige, ingår i koncernen BE Group, som är ett ledande handels- och servicebolag med ett brett sortiment inom stål, rör, specialstål, armering, rostfritt stål och aluminium. BE Group är etablerat i sju länder i nordöstra Europa, men det är framför allt Sverige och Finland som är deras stora marknader.

Under Elmia Subcontractor har BE Group laddat montern med flera nyheter. Stort nyhetsvärde har ytbeläggningen Magnelis som företaget börjat lagerhålla från och med i år.

– Det är en ganska ny metallbeläggning som man lägger på tunn- och bandplåt och som ger en fin korrosionsbeständighet. Det har även lite av självläkande förmåga i snittytor och repor. Ytan är också snyggare jämfört med ett galvaniserat material, hävdar företagets marknadskoordinator Jens Karlsson och tillägger:

– Den starka motståndskraften är väldigt fördelaktig. Exempelvis utomhus eller i andra aggressiva miljöer.

Jens Karlsson påpekar att rörverket Condesa lanserat Magnelis i rörformat. Det breddar sortimentet ännu mer. Han har dessutom fler nyheter på gång.

– Tillsammans med Tata Steel erbjuder vi – med leveranser direkt från verk – rektangulära fyrkantiga konstruktionsrör med lite förhöjd sträckgräns. Kunden kan alltså slimma sin konstruktion, och spara lite vikt, och samtidigt, paradoxalt nog, erhålla rör som faktiskt är starkare i stålet, säger han.

En tredje nyhet är att BE Group har en rostfri slipad plåt på lager som heter DP20. Sammantaget har sortimentet alltså fått många tillskott. BE Group kommer under torsdagen att hålla en särskild produktpresentation tillsammans med producenterna.

Jens Karlsson känner att Elmia Subcontractor är ett viktigt skyltfönster för företaget.

– Vi jobbar över hela landet med alla tänkbara kundsegment. Målsättningen är att skapa värden för kunder genom ett brett sortiment och möjlighet att vidareförädla. Vi kan kapa stång och även gasskära och plasmaskära i grov och mediumgrov plåt, summerar han.