Oklart hur Brexit påverkar svensk industri

Hur mycket oroas de svenska underleverantörerna av Brexit? Inte särskilt mycket, enligt Stephan Bengtsson, vd på Safeman. Det sade han under en paneldebatt under Elmia Subcontractor.

– De flesta länder i världen är inte med i EU och vi kan göra affärer med dem ändå, säger Stephan Bengtsson, under Elmia Subcontractor.

Storbritannien är Sveriges fjärde största exportmarknad och därmed ett av de viktigaste handelsländerna för svenska företag. Sedan det i somras blev klart att Storbritannien kommer att lämna EU har debatten varit het om hur beskedet påverkar den svenska industrin – med slutsatsen att det än så länge inte har påverkat särskilt mycket. Å andra sidan har utträdet inte verkställts ännu.
– Uppenbarligen har det varit en liten överreaktion på situationen, om man trodde att ekonomin skulle spurta ner mot avgrunden. Men jag tror att det kommer att handla om mer långsiktiga risker, säger Erik Dahlberg, utredare vid enheten för EU:s inre marknad på Kommerskollegium i Stockholm.

I ett panelsamtal diskuterade han frågan tillsammans med Aidan Liddle, vice ambassadör på Storbritanniens ambassad i Stockholm, Cathrine Danin, ekonom på Swedbank, samt Stephan Bengtsson, vd på underleverantören Safeman.

Samtliga var övertygade om att det var valutafrågan som var den största riskfaktorn.
– Pundet har varit dragkraften för de valutorna som har varit utanför Euron, det vill säga svenska och danska kronan, säger Stephan Bengtsson.
– Det kommer sannolikt bli stora rörelser på valutamarknaden och med det tillkommer så klart risker, medhöll Cathrine Danin.
– Men det finns också två sidor att se på saken. Det beror lite på vilket handelsflöde som avses. Dels finns möjligheten att exporten till Storbritannien ökar för de produkter som ska säljas vidare, då omvärldsefterfrågan på brittiska varor ökar. Dels minskar köpkraften för de varor som ska stanna i Storbritannien, fortsätter Cathrine Danin.

Stephan Bengtsson var dock inte särskilt orolig för situationen.
– Vi har alltid trivts bra ihop med Storbritannien och det ska vi utnyttja. Vi vill växa i England. Affärer drivs av entreprenörer och idérika människor, vilket betyder att vi kommer att hitta sätt att göra affärer oavsett. Sedan har vi faktiskt inte sett att de har lämnat EU än, säger han.

Aidan Liddle är dock övertygad om att Brexit kommer att bli verklighet.
– Det har visat sig i undersökningar att opinionen inte har svängt i frågan, vilket man ibland har kunnat få uppfattningen om. Det här kommer att hända.