- Naturturismen är het berättar Jan Hedberg reseansvarig på Skogsresor. Foto: Elmia AB

Skogsresor tar dig till hela världens skogar

Det som började med att arrangera några enklare sågverksbesök och någon gruppresa till Elmia Wood har idag vuxit till en fullskalig temaresearrangör för skogs- och naturintresserade. Skogsresor vill göra skogen till upplevelse med resmål över hela världen.

– Naturturismen är het. Vi erbjuder studie- och semesterresor med skoglig anknytning. Vi tar sikte på att öka våra globala kunskaper om skog och trä genom besök i världens mest intressanta skogsområden. Resorna är breda med skogliga aktiviteter varierat med övriga sevärdheter på resmålen, historiska platser, musik, mat och överraskningar, berättar Jan Hedberg reseansvarig på Skogsresor.

Hur ser typresenären ut?

– Skogsägare, entreprenörer och andra naturintresserade. Det är en extra intressant faktor att alla har någorlunda samma perspektiv. Det ger en dynamik som höjer reseupplevelsen. Resorna fokuserar på hur skogsmarken används för att skapa värde i olika länder. Hur tänker man och hur göra man i Kanada, Portugal, Holland, Vietnam?

Klippiga bergen lockar

Vilket är ditt favoritresmål för en skogsresa?

- Svårt. Jag har varit på över 90 skogsresor runtom i världen och det finns så mycket som är spännande. Men visst är det så att USAs Västkust, det vi kallar ”Stora trädresan” är en favorit. Vi besöker och tittar på världens största träd i tre olika skogsekosystem. Med General Sherman som juvelen med sina 1487 kubikmeter i ett och samma träd!

Även Kanada framhålls som en favorit:

– Den är väldigt populär och fullbokas snabbt. Den har prärie, klippiga bergen, skogsbruk, regnskogar och kryssning längs Stillahavskusten bland annat.

Arrangerar ni fortfarande resor i Sverige?

– Ja, vi har en en Norrlandsresa som bjuder på industribesök, geografisk storhet, landskapsutveckling och skogsbruk i en intressant mix. Med erfarenhet av resorna vi gjort till andra länder tittar vi också på resor för en internationell målgrupp som ska erbjuda skogsbruksinspiration från Sverige och Norge, säger Jan Hedberg, reseansvarig på Skogsresor.