Niklas Sikström från Ignite var med och arrangerade Ignite Elmia.

Start-ups hjälper leverantörer att bli mer innovativa

Svenska start-ups är bra på att skaffa riskkapital men inte lika bra på att göra affärer. Samtidigt som svensk tillverkningsindustri behöver bli mer innovativ. Lösningen? En match-making mellan start-ups och leverantörer – Ignite Elmia

Tillverkningsindustrin står inför ständiga utmaningar på en global marknad. Det kan handla om effektivitet, miljöhänsyn eller produktion. Något som kan vara svårt att lösa på egen hand. En lösning är match-makingen Ignite Elmia som arrangerades på Elmia Subcontractor under torsdagen.

– Normalt sett gör vi det här med stora internationella industriföretag. I samarbetet med Elmia har vi valt att fokusera på leverantörsledet, små- och medelstora företag, vilket vi aldrig har gjort tidigare, säger Niklas Sikström från Ignite och fortsätter:

– Behovet är större hos dem men utmaningen är tid och pengar. De leverantörer som är med i match-makingen är extremt positiva och ser verkligen möjligheter med att träffa start-ups.

På Ignite Elmia träffades 14 start-ups och 5 leverantörer för att se hur de kan dra nytta av varandra. Framför allt handlade det om start-ups inom tech, sensorer och smart mjukvara. Förhoppningen är så klart att dessa möten ska leda till nya projekt eller rent av affärer.

– Att arbeta med start-ups är ett bra sätt att ta in ny kunskap i företaget. Det är inte heller dyrare än att ta in en teknikkonsult, säger Niklas Sikström.