Annika Johannesson i Energiföretagen Sveriges monter på Fjärrvärmemässan. Foto: Mediaspjuth/Elmia AB

Svar på viktiga energifrågor dröjer

Energiföretagen Sverige väntar fortfarande på svar från regeringen när det gäller ett teknikneutralt regelverk för energikraven i Boverkets byggregler. Regler som är viktiga i konkurrensen på värmemarknaden.

– Vi vill inte ha regler som är mer fördelaktiga för fjärrvärme, utan endast neutrala villkor, säger Annika Johannesson, kommunikationssamordnare på Energiföretagen Sverige.

Bakgrunden är Boverkets energikrav som, enligt Energiföretagen Sverige, gynnar enskilda lösningar i huset framför gemensamma. Exempelvis värmepump före fjärrvärme. För att fjärrvärme ska nå upp till kraven krävs det att fastigheten tilläggsisoleras, vilket så klart är en stor utgift. Energiföretagen Sverige tycker att byggreglerna ska reglera husets energiprestanda och inte valet av värmelösning.

– Vi vill att regelverket ska utgå från hur mycket energi som används i stället för hur mycket som köps, vilket det är nu. Det leder helt fel, eftersom reglerna inte leder till bättre byggnader, och är inte teknikneutralt, säger Annika Johannesson.

Förra året presenterade Boverket en utredning om hur ett nytt regelverk kan tänkas se ut. Ett förslag som, enligt Energiföretagen Sverige, inte åtgärdade problemet med diskriminering av de gemensamma värmelösningarna. Men trots att remisstiden gått ut för längesedan väntar Energiföretagen Sverige fortfarande på svar. Frågan ligger nu på regeringens bord och under tiden fortsätter branschorganisationens medlemmar att verka på en snedvriden marknad.

– Det handlar om branschens konkurrenssituation eftersom fjärrvärmen har sämre möjligheter att konkurrera på marknaden för tillfället. Många vill ha fjärrvärme, vilket är bra, men de är inte idealister, säger Annika Johannesson.

Även på EU-nivå driver Energiföretagen Sverige viktiga frågor och just nu ligger hållbarhetskriterier för fasta biobränslen högst upp på agendan. En fråga som påverkar energimarknaden enormt i Sverige, och även i Finland, men där övriga Europa brister i dels kunskap, dels förståelse för de svenska behoven.

– I dag får vi mer än hälften av vår fjärrvärme från biobränsle och om reglerna sätts fel, och vi inte får använda biobränsle, hotar det hela vår framgångssaga av minskade koldioxidutsläpp. Här finns en stor enighet nationellt, säger Annika Johannesson.

När beslutet från EU-kommissionen presenteras är ännu inte klart och Energiföretagen Sverige får svar varje månad om att det snart kommer.

– Under tiden träffar vi politiker, främst svenska EU-politiker men även andra, och kommissionen för att lyfta frågan. Vi skriver även debattartiklar och genomför lobbying på EU-nivå, avslutar Annika Johannesson.

Energiföretagen Sverige finns just nu i monter A05:02 på Fjärrvärmemässan.