Sveriges underleverantörer vill se lagstiftning

En majoritet av underleverantörerna vill se en lagstiftning när det gäller betalningstider. Det visar Underleverantörsbarometern och Vägvisaren som presenterades under Elmia Subcontractor.
– Det är det enskilt största problemet just nu, säger Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening Sinf.

Frågan om betalningstider har aktualiserats på allvar sedan den senaste diskussionen 2013. Då ville 60 procent av underleverantörerna inom tillverkningsindustrin se en lagstiftning. Nu ligger siffran på 70 procent. Problemet med längre betalningstider, som ibland kan ligga på 3–4 månader, innebär en sämre likviditet för underleverantörerna och svårare att gå vidare i nya projekt.
– Att effektivisera för att nå lägre produktionskostnader är ok, men att hålla inne betalningarna som tack för hjälpen är fel väg. Den likviditetsförstärkning som snabbare betalningar skulle ge förbättrar förutsättningarna för rekryteringar och investeringar, något som i slutänden gynnar kunderna, säger Anders Ekdahl.

Även en majoritet av Fordonskomponentgruppens (FKG) medlemmar vill se en lagstiftning i frågan. Nästan 90 procent svarade i undersökningen Vägvisaren att de vill se en maximalt tillåten kredittid. Samtidigt är det inte de stora kostnaderna, vilket är resultatet av sena betalningar, som ställer till det allra mest.
– Det stora problemet är att underleverantören inte har pengarna. De står och stampar och missar order från någon annanstans. Det är ett jättestort bekymmer, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

Både Underleverantörsbarometern och Vägvisaren visar relativt svaga siffror om framtiden. I Underleverantörsbarometern kan exempelvis årets tredje kvartal inte matcha den starka första halvan av 2016. En jämförelse visar att andelen företag som ökar omsättningen minskade under det tredje kvartalet.
– På flera mätpunkter som omsättning, orderingång och lönsamhet ser vi att andelen företag som ökar är mindre än i föregående kvartal. Just nu går det bra för de allra flesta, men osäkerheten är påtaglig bland underleverantörerna som anar en sämre konjunktur. Därtill påverkar osäkra faktorer som till exempel valet i USA och eventuella konsekvenser av Brexit, säger Anders Ekdahl.

Nicole Bångstad, Junior Ekonom på Swedbank, presenterade mer positiva siffror i PMI-Inköpschefsindex, där siffrorna för både september och oktober är överraskande höga.
– Nu ska man vara försiktig med att titta på enskilda månader, men mycket tyder på att det fjärde kvartalet kan bli starkare än det tredje. Det ser vi också när vi jämför med andra länder, säger hon och lyfter även några osäkerheter kring valet i USA:
– Vinner Donald Trump skulle det få stora effekter på industrin i Sverige, särskilt på västsidan och den tunga industrin. Han är uttalat protektionistisk och är emot frihandel, vilket skulle drabba Sveriges industri kraftigt, avslutar Nicole Bångstad.