Teknik från supersportbilar ger kraft till Logsets nya skördare

Logset presenterade världens första serietillverkare hybridskördare på Elmia Wood.

Korta stunder levererar motorpaketet 510 hästkrafter.

– Det ger mer kraft i skogen samtidigt som bränsleförbrukningen minskar, säger Pascal Rety på Logset.

Logset 12H GTE presenteras som en riktig monstermaskin. Den väger 24,5 ton och är den största skördare som Logset hittills utvecklat. Att det blev den största hittills som utrustades med hybridtekniken förklarar Pascal Rety så här:

– Tekniken tar plats och kostar. Därför passar den än så länge bäst i större maskiner.

Tekniskt påminner lösningen om den som tillverkare av supersportbilar använder för att krama ur ännu mer prestanda ur sina motorer. Mellan motor och transmission sitter en kombinerad elmotor och generator. Istället för batterier har den superkondensatorer som lagrar genererad energi och släpper loss den omedelbart när behov av extra kraft uppstår.

På så sätt kan Logset använda en mindre dieselmotor på 7,2 liter istället för 9 som vore det normala i den här storleken av skördare. Genom att eldriften går in när extra kraft behövs, kan dieselmotorn även köras jämnare och mer bränslesnålt.

– Våra tester visar att hybridlösningen sänker bränsleförbrukningen med en halvliter per kubikmeter avverkning. Jämfört med bara en dieselmotor på nio liter är besparingen 25 procent, säger Pascal Rety.