Tre mässor på en gång ett lyckat grepp

Tre mässor på en gång ett lyckat grepp

– Det behövs en gemensam mötesplats om offentlig infrastruktur.

Det anser Erik Winnfors Wannberg, chefredaktör för tidningen Cirkulation och medlem av VA-mässans Advisory Board.

Den mässa han efterlyser invigdes den siste september i Jönköping. Eller rättare sagt, tre parallella mässor med tydliga beröringspunkter och ett gemensamt mål: Ett hållbart samhälle. Mässorna är VA-mässan, Fjärrvärmemässan samt Elmia Avfall & Återvinning.

– Ett lyckat grepp, anser Erik Winnfors Wannberg. VA-mässan startade en gång i tiden för att renodla branschen, men nu har den vuxit ihop med andra delar och samordningen är ett resultat av hur det ser ut idag.

Ute i kommunerna är samordningen redan ett faktum, med allt fler gemensamma förvaltningar och bolag som svarar för VA, fjärrvärme och renhållning. Situationen för 20 år sedan med separerade verksamheter med olika logotyper har förändrats.

– Dessutom är det en praktisk fråga. Istället för att åka på tre olika mässor så kan man hyra en buss och åka 20 personer till mässorna i Jönköping, säger Erik Winnfors Wannberg.

Redan första gången är de tre mässorna tillsammans störst i Norden om kommunal infrastruktur.

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.