Panelsamtalet arrangerades av Elmia Subcontractor i samarbete med TRR Trygghetsrådet. I panelen, från vänster, Claes Åberg, marknadschef på TRR Trygghetsrådet, Marie Torén, HR Manager Trelleborg Sealing Profiles Sweden AB, Peter Siljerud omvärldsanal

Trendspanaren: ”Jobba med ett arbetsgivarvarumärke”

Robotar och avancerade datorer tar över allt mer av arbetet inom industrin. Kvar finns de mer avancerade arbetsuppgifterna. För att lyckas hitta rätt kompetens tror trendspanaren Peter Siljerud att företag måste jobba mer med sin egen image.

Peter Siljerud var en av deltagarna under panelsamtalet ”Framtidens kompetens – en marknad i förändring” under Elmia Subcontractor. Panelen var enig om att repetitiva och rutinmässiga jobb kommer att försvinna med tiden och tas över av robotar.

– De jobb som blir kvar kommer att vara mer mänskligt orienterade som har att göra med kreativitet, innovation, nätverkande, omsorg, passion och originalitet. Det vill säga den typen av saker som människor fortfarande är betydligt bättre än datorer på, säger Peter Siljerud.

Den stora frågan för dagens industriföretag är hur de ska hitta rätt kompetens för framtiden. Peter Siljerud ger två konkreta tips till underleverantörerna på Elmia Subcontractor.

– Dels måste man förstå vad som händer i ens bransch för att veta vad det är man ska rekrytera. Det gäller att våga testa när det kommer nya spännande saker, som ny teknik, och ta reda på vad det innebär och hur det påverkar företaget.

– Dels tror jag också att man måste jobba med någon form av arbetsgivarvarumärke. Varför ska de jobba hos just oss? Vi erbjuder samma arbetsuppgifter och samma lön som företaget nästgårds, men vad särskiljer oss? Då tror jag att man nästan måste skapa någon form av sektkänsla – att vi är lite speciella.