Vinge till unik racing-Tesla visas på InnoDex

Schweiziska Bcomps unika linfiberkomposit lockar både bil- och rymdindustrin. Den kan ersätta kolfiber med liknande egenskaper, men är mer kostnadseffektiv, säkrare och återvinningsbar. Electric GT:s Tesla P100D racingbil har en exteriör helt i Bcomps material ampliTex och powerRibs. Bilens bakvinge visas på Subcontractor InnoDex.

Med en bakgrund i sportindustrin och kärnmaterial till extremskidor väcker Bcomps unika linfiberkomposit nu stort intresse hos såväl fordons- som rymdindustrin. I somras visade Electric GT upp sin nya Tesla P100D racingbil, med hela utsidan tillverkad i Bcomps material.
– Vi kombinerar ampliTex tekniska tyger med armeringsnätet powerRibs, båda linfibermaterial. Då kan vi använda både linets mekaniska egenskaper och 3D-formens geometriska fördelar och får ett mycket styvt material som kan ersätta kolfiber till exempel i motorsport, berättar Ebba Carlson, Marketing & Finance Director på Bcomp.

Hållbar struktur

Den återvinningsbara linfiberkompositen finns med i flera utvecklingsprojekt – hos såväl European Space Agency som hos globala fordonstillverkare – och minskar komponenternas vikt med upp till 40 procent. Vikten är naturligtvis en stor fördel även inom racingbranschen, tillsammans med materialets säkerhetsfördelar.
– Vid en krasch splittras kolfiber till väldigt vassa smådelar, som bland annat förstör många däck på racingbanorna. Linfibrerna håller ihop materialet och man får inte samma stora splitterbildning, vilket gör det säkrare för både förare och människor runtom, säger Ebba Carlson.

För första gången i Sverige

Bakvingen till Electric GT:s Tesla P100D Racing visas just nu på Professional Motorsport World Expo i Köln, och fraktas sedan direkt till Sverige och Elmia Subcontractor för visning på inspirationsarenan Subcontractor InnoDex.