Volvo Cars nappade på AnVa Polytechs unika miljögummi

AnVa Polytechs miljögummi fick självaste Volvo Cars att spetsa öronen. I dag samarbetar företagen framgångsrikt – vilket framgick på Elmia Subcontractor.

I november 2015 lanserade Sunneföretaget AnVa Polytech sitt miljögummi – som minskar både koldioxidutsläppet och oljebehovet. Materialet tillverkas av återvunnen kimrök från uttjänta däck och gummispill från egna fabriken. Utvecklingsarbetet skedde i ett nära och intensivt samarbete med Scandinavian Enviro Systems.

AnVa Polytech tog en rövare och presenterade sitt miljögummi för storföretaget Volvo Cars. Chansningen gick hem. Intresset visade sig vara ömsesidigt och i januari 2016 godkände Volvo Cars användandet av miljögummit i de chassipluggar som AnVa Polytech levererar.

– Vi konverterade produkten och i dag används den i Volvos alla nyare bilmodeller. I varje bil finns mellan 35 och 70 chassipluggar från AnVa Polytech. Vi ser en fortsatt stor utvecklingspotential och att miljögummit kan komma att användas i fler produkter. Därmed skulle vi kunna utöka sortimentet ytterligare, säger Axel Edh, miljöstrateg på Volvo Cars.

Tillsammans med Jan Bäckström, marknads- och försäljningschef på AnVa Polytech, tog Axel Edh plats på stora scenen i hall D under onsdagsförmiddagen. Duon talade om vägen fram till det lyckade samarbetet och berörde även viktiga framtidsfrågor.

– När vi tog fram miljögummit handlade det mycket om blod, svett och tårar. Vi gjorde massvis med tester, och arbetet pågick i närmare tre år innan vi tog kontakten med Volvo Cars. Men vi var aldrig nära att ge upp, utan arbetet gick hela tiden framåt. Men visst var det ett riskfyllt projekt, säger Jan Bäckström.

För det värmländska företagets del är fordonsindustrin livsviktig. Trots samarbetet med Volvo har AnVa Polytech förhoppningar om att nå fler internationella biltillverkare i framtiden.

– Bara för att Volvo använder chassipluggarna så betyder inte det att vi är bundna till dem. Vi måste fortsätta göra affärer av allt och nå ut till fler. Därför måste vi ta oss ut på marknaden och förklara vad vi kan göra och peka på fördelarna med miljögummit, säger Bäckström.