Elmias nya varumärke

Elmia uppdaterar varumärket

Lätta vågor och milda färger – så är Elmias uppdaterade varumärke uppbyggt. Färg och form anspelar både på Elmias historia och framtid. Green Tech, gröna teknologier, spelade en central roll redan på Europeiska Lantbruks och Industrimässan 1961 och utgör också en stark rot i Elmias fortsatta verksamhetsutveckling.

– Elmia är ett starkt varumärke som mötesplats för innovationer, affärsutveckling och upplevelser. Komponenter av ”Green Tech” – innovationer som verkar för att vända den negativa inverkan mänskligheten har på klimat och miljö – finns i alla Elmias fackmässor. Det är en förmån att få vidareutveckla detta utifrån Elmias starka historia inom jordbruk och industri, säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.

De sobra, noga utvalda nya färgerna i det uppdaterade varumärket ger tillsammans med typsnitt och former ett visuellt intryck som drar mot natur och hållbarhet, modernt men med en klassisk touch. Vågformen i bildelementet understryker regionen och Elmias vackra läge vid Vättern.

– Egentligen är det inga stora förändringar. Det är mer en evolution än en revolution, ett agilt uttryck för de förbättringar vi gjort och fortsätter göra för att möta våra kunders nutida och framtida behov. Vi utvecklar vår verksamhet steg för steg, och då följer även varumärket naturligt med och får en förädling. Det är extra roligt att största delen av arbetet med det uppdaterade varumärket skett inom vår egen organisation och av vår egen personal, säger Lotta Frenssen.

Utvecklingen av småländsk, närproducerad mat och dryck i partnerskapet med FC Gruppen är en av årets nyheter på Elmia. Arbetet med fastighetsutveckling tillsammans med JKPG Fast mot nya, större och ännu mer funktionella lokaler är prioriterat och pågående. Framöver väntar också ett lyft med en uppdaterad hemsida.

– Utvecklingen av vår mötesplats utgör en central roll i det interna arbetet med att utveckla befintliga och nya mässor och event. Vi arbetar ständigt med förbättringar för att fortsätta locka besökare och vara en attraktiv mötesplats med affärer och upplevelser i symbios. Det i sig skapar den utveckling som är så viktig för Jönköping, regionen och hela Sverige AB, säger Lotta Frenssen.