Elmia överlämnade en check på 515 941 till Riksinsamlingen för Världens Barn.

Elmiadalen samlade in 515 941 kronor till Världens Barn

Över 35 programpunkter, cirka 20 timmars direktsändning och flera intressanta samtal om aktuella ämnen i Corona-pandemins kölvatten. Premiären av Elmiadalen är avklarad och när den sista dagen avslutades kunde Elmia lämna över en check på 515 941 kronor till Världens Barn.

Företagsledare, riksdagsledamöter, ungdomspolitiker, artister och företrädare från en mängd olika branscher var på plats under Elmiadalen. För att nämna några intressanta gäster och samtidigt påvisa bredden i programmet; ärkebiskop Antje Jackelén, Björn Eriksson, Riksidrottsförbundets ordförande, Ilija Batljan, vd SBB, Sara Dawn Finer, artist, Christina Nordin, generaldirektör Jordbruksverket, samt ett helt gäng gamers från DreamHack.

De två dagarna, 29–30 juni, fylldes med över 35 programpunkter under nästan 20 timmar.

– Jag är mäkta stolt över att vi på Elmia på kort varsel lyckades skapa ett så pass brett erfarenhetsutbyte och en mötesplats för det framtida Sverige. Det faktum att vi hade så många ungdomspolitiker gör mig extra glad eftersom syftet med Elmiadalen är gränsöverskridande samtal för framtiden. Genom samverkan och dialog skapar vi förutsättningar att effektivt lösa framtidens utmaningar, säger Lotta Frenssen, vd på Elmia AB.

Det var första gången som den digitala mötesplatsen Elmiadalen arrangerades. Hela programmet livesändes från Elmia i Jönköping och finns att se i efterhand via Elmias hemsida.

Debatter och diskussioner varvades med underhållning i form av mat, musik och idrott. Ämnena som berördes under de två dagarna omfattar social hållbarhet, hur vi kan få mer för mindre i samhällsutveckling, miljöfrågor, kompetensförsörjning, möjligheterna med ny teknik, företagande samt inhemsk livsmedelsförsörjning och internationell samverkan.

Elmiadalen bidrog med 515 941 kronor till Världens Barn. Under dagarna genomfördes en spännande omröstning om vad som är godast – småländsk ostkaka eller gotländsk saffranskaka – där den småländska ostkakan stod som vinnare efter en jämn kamp.

– Just nu hotar en katastrof där barnen drabbas när samhällen stänger ner runt om i världen. Redan utsatta barn exploateras eller svälter nu i spåren av pandemin. Därför är det stöd och engagemang vi fått från Elmiadalen så extra värdefullt. Varje bidrag gör verklig skillnad. Tack vare detta kan vi nu ge ett ovärderligt stöd till fler barns tillgång till hälsa, skola och trygghet, säger Malin Duintjer, generalsekreterare Riksinsamlingen för Världens Barn.

Fakta: Elmiadalen
Över 35 programpunkter.
Cirka 20 timmars direktsändning.
515 941 kronor till Världens Barn.
De enskilda programpunkterna kommer att finnas på ELmias hemsida vecka 28.

För mer information, kontakta:

Lotta Frenssen, vd, Elmia AB på tel. 072 0038 699

Malin Duintjer, generalsekreterare Riksinsamlingen för Världens Barn på tel. 08-128 88 001