Det var en härlig stämning i hopparenan på Elmia under Swedish Select Horse Sales hopphästauktion där 29 hästar visades upp och såldes efter budgivning. Foto: Haide Westring.

Hästar såldes för över 6,4 miljoner

När auktionen Swedish Select Horse Sales hade premiär under gårdagskvällen på Elmia fanns 29 selekterade hopphästar till försäljning. De visades upp och löshoppades och sedan budades det friskt från läktaren och via telefonbud. Totalt såldes det för 6,4 miljoner kronor.

Det var en härlig stämning i hopparenan på Elmia under Swedish Select Horse Sales hopphästauktion där 29 hästar visades upp och såldes efter budgivning. De utvalda hästarna från selekteringarna håller mycket hög klass och har gjort det sedan flera år tillbaka vilket även visades på Elmia. Ett kvitto på det är både ettan och tvåan från 7-årshoppningen som avgjordes tidigare under dagen, de såldes på auktionen som treåringar.

Samtidigt som hästarna visade upp sin hoppförmåga berättade speakern om deras härstamning och tidigare prestationer därifrån. Budgivningen började sedan på 70 000 kronor och höjdes med 5 000 kronor i taget. Auktionsförrättare för kvällen var Royne Zetterman som sålde hästar för sammanlagt 6 435 000 kronor under kvällen. Det kom bud från de båda läktarna, men flera hästar såldes också via telefonbud då auktionen sändes live. Några av hästarna såldes även utomlands, bland annat till Norge och Irland.

Hästen som såldes för högst summa blev High Five DK Z och gick tillslut för 505 000 kronor. Han är en Belgisk import som även är halvbror till hästen som vann OS-silver, H&M All In. En valack importerad från Belgien.

Överlag var det höga bud på alla hästarna. Den dyraste svenskfödda hästen var Kicken efter Click and Cash 115 – Prestige VDL som såldes för 380 000 kronor.