Intensiva dagar om IT och samhällsbyggnad

Intensiva dagar om IT och samhällsbyggnad

Det blev tre intensiva och positiva dagar när branschen för geografisk informationsteknik och andra IT-stöd för ökad samhällsnytta samlades på Position 2015 på Stockholmsmässan i Älvsjö 17-19 mars. En liten bransch med väldigt stor betydelse för samhällsutvecklingen hade många frågor på sin agenda och många nya produkter att visa upp.

Huvudteman för kongressen på Position 2015 var bostadsbyggande, infrastruktur och miljö, och deltagarna kunde välja mellan hela 64 olika seminarier.

Bland talarna märktes Googles chefsutvecklare Ed Parsons, som berättade om hur Google Maps har utvecklats under de tio år som verktyget funnits och åt vilken riktning utvecklingen nu är på väg. Snart kommer alla kunna se byggnader inifrån, för att till exempel kunna planera sitt besök på ett museum eller andra offentliga lokaler.

Andra ämnen på kongressen var effektivisering av planerings- och byggprocesser med hjälp av ny informationsteknik.

– Det har varit en fantastiskt bra uppslutning kring vårt tema om digitalt samhällsbyggande med många nya möjligheter att effektivisera processerna och att arbeta för att få fram nya bostäder, vägar och järnvägar, säger Lennart Sjögren, tf kanlicef för ULI Geoforum och pressansvarig för kongressen.

Nischad bransch

Kongressen arrangerades av föreningarna Kartografiska Sällskapet, Samhällsbyggarna, Sveriges Kart- och Mätningstekniska förening, Svenska Kommunal-Tekniska föreningen och ULI Geoforum.

Elmia arrangerade mässdelen Position 2015, där ett 50-tal aktörer inom branschen för geografisk informationsteknik visade upp nya produkter och tjänster, allt från verktyg och utrustning för mätteknik till tekniska system för geografisk IT.

Position 2015 samlade totalt drygt 1 500 besökare.

– Vi har haft tre bra dagar med mycket besökare på mässan. Det här är en viktig mötesplats för branschen, som är nischad och liten, men har en enorm betydelse för samhällsutvecklingen, infrastrukturplaneringen och framtidens byggande. Vi har fått väldigt många positiva ord både från besökare och utställare om arrangemanget, säger Jörgen Nyström, mässansvarig för Position 2015.

För mer information om Position 2015 kontakta Jörgen Nyström, mässansvarig, Elmia AB, tel: 036-15 22 30 eller Lennart Sjögren, tf kanslichef för ULI Geoforum, pressansvarig för kongressdelen av Position 2015, 070-695 31 68