Årets perenn Purpurmejram Origanum (Laavigatum-Gruppen) ”Herrenhausen”

Intressant och naturnära på Elmia Garden 2018

Senaste trädgårdstrenderna, Årets Perenn 2019 och nomineringarna till Årets Trädgårdsprodukt 2019 var några av punkterna som drog stort intresse till årets Elmia Garden i Jönköping. Mässan lockade många utställare och befäste sin ställning som norra Europas största mötesplats för trädgårdsdetaljhandeln.

– Det har varit härliga dagar och vi har haft flera trevliga och viktiga möten med både utställare och besökare där vi pratat om de gröna möjligheterna i framtiden. Det finns en sådan underbar och positiv stämning i branschen och vi har återigen visat att det här är en väldigt viktig och uppskattad mötesplats som man inte vill missa, säger Johanna Rahm, projektledare för Elmia Garden.

I år var det 150 utställare från 10 länder intog mässhallarna.

– Både utställare och besökare säger att Elmia Garden är en otroligt vacker mässa, att den ger inspiration och att det är unikt att på detta sätt kunna samla branschen och media kring trädgårdsfrågor, berättar Johanna Rahm.

Årets perenn 2019, en blommande fjärilsmagnet

Den långblommande Purpurmejram Origanum (Laavigatum-Gruppen) ”Herrenhausen”, utsågs av Perennagruppen till Årets Perenn 2019.

”Purpurmejram ´Herrenhausen´ är väldoftande, vacker under lång tid och de pollinerande insekternas favorit. Den bildar fluffiga, blommande kuddar i mjuka, violetta nyanser och är lika fin i rabatt som i kruka och som marktäckare. För sin skönhet, mångsidighet och sin generositet mot våra flygande vänner har Perennagruppen utsett purpurmejram, Origanum (Laevigatum-Gruppen) ´Herrenhausen´ till Årets Perenn 2019”, löd Perennagruppens motivering.

- Jag är oerhört förtjust i växter som förenar nytta och nöje. Årets perenn är en växt som passar både i kryddlandet och i rabatten tillsammans med andra perenner. Bara de mörka stjälkarna gör ju att man blir alldeles lycklig, säger Jessica Lyon som presenterade Årets Perenn i år.

Smarta innovationer

De tre nya trädgårdstrenderna för 2019 som presenterades på Elmia Garden Trends i våras genomsyrade inspirationsytorna på mässan. Det var även premiärvisning för de fem smarta och innovativa produkter som nominerats till utmärkelsen Elmia Garden Award, Årets Trädgårdsprodukt 2019.

De fem nominerade är ett verktyg med långt skaft, en utemöbel i återvunnen plast, en app för att fjärrstyra bevattning, en nedbrytbar textilduk och ädeljord anpassad till träd och buskar. Vinnaren koras av en jury framåt vårkanten, lagom till trädgårdssäsongens start.

- Alla bidrag är nya och spännande innovationer med tekniska lösningar och ett tydligt fokus på framtiden. Årets nomineringar har också ett tydligt fokus på miljö och ergonomi, smarta lösningar och det är produkter som innefattar allt från hjälpmedel, digital teknik och förbättringar som alla kan ha nytta av, säger Johanna Rahm.