– Vi är väldigt glada att mjölkdjuren är tillbaka. Många upplevde att en pusselbit saknades när de inte var med förra mässan, både besökare och de utställare som vänder sig till mjölkproducenterna säger Susan Lothigius, Elmia.

​Mjölkdjuren är tillbaka på Elmia Lantbruk

I höst är mjölkdjuren tillbaka igen på Elmia Lantbruk. Runt 250 nötkreatur kommer att inta hallarna för de stora riksutställningarna för avelsdjur inom kött och mjölk – ett riktigt skyltfönster för den svenska aveln.

– Vi är väldigt glada att mjölkdjuren är tillbaka. Många upplevde att en pusselbit saknades när de inte var med förra mässan, både besökare och de utställare som vänder sig till mjölkproducenterna säger Susan Lothigius, som är djuransvarig på Elmia Lantbruk.

– Mässan är ett jättebra tillfälle att visa upp fina SRB-kor för andra lantbrukare och för andra intresserade, det kommer även internationella gäster till mässan. Vi hoppas att fler får upp ögonen för den här lönsamma och klimatsmarta kon. Det är också viktigt och ett bra forum att vara på Elmia Lantbruk och prata om svensk mjölkproduktion, säger Lina Ragnarsson, verksamhetsansvarig SRB-föreningen.

SRB, svensk röd och vit boskap, är en klassisk ras och välkänd ras på svenska gårdar och en av de mjölkraser som visas upp under mässan.

Skyltfönster för aveln

Under tre dagar, 24 – 26 oktober, visas landets bästa nötkreatur upp i riksutställningarna på Elmia Lantbruk. Då utses bästa hondjur, bästa handjur, bäst i rasen och förstås Best in Show – den allra bästa inom respektive gren, kött och mjölk. Dessutom visar ungdomar upp sina ståtliga ungdjur på mässan.

Bland köttdjuren visas bland annat Angus, Charolais, Blonde d’Aquitane, Hereford, Limousin och Simmental.

– Elmia Lantbruk är en väldigt bra marknadsplats och vi har ett gott samarbete mellan de olika raserna i svensk köttproduktion. Vi har en väldigt bra prisbild på svenskt kött och det är klimatsmart att äta, med minst miljöpåverkan. En viktig fråga för oss är att få hjälp att trycka på här, t.ex. genom att kommunerna ska bli mer noggranna vid sina upphandlingar och väga in att djur är uppfödda enligt den svenska djurskyddslagen, säger Göran Johansson, ordförande för NAB, Nordisk Avelsförening för Biffraser.