Ny motorfest till Elmia

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2019 09:00 CEST

En helt ny arena och mötesplats får mc-sporten-MC Sport Expo

Nästa år får mc-sporten en helt ny arena och mötesplats. Helgen 18 – 20 september 2020 står Elmia i Jönköping värd för premiären av MC Sport Expo – en festival för de tuffaste åkarna och de häftigaste hojarna.

– Det är väldigt roligt med ett nytt event, och särskilt ett som bjuder på upplevelser och nyttjar både vårt inomhus- och utomhusområde, vilket är positivt när det gäller att visa upp Elmias unika kapacitet, säger Lotta Frenssen, VD, Elmia AB.

MC Sport Expo är en motorfest för alla som tävlar och tränar på motorcykel, en racefest för en grupp som tidigare saknat ett eget forum. Arrangören, Lifestyle Events, lovar att bjuda på en helg utan motstycke.

– De vanliga eventen och mässorna passar oftast inte mc-sportutövarna som har egen tidsram och en kalender som måste följas. Det är därför efterfrågan har varit stor på denna typ av evenemang, säger Peter Näsman, Lifestyle Events.

Provkörningsbana utomhus

Festivalen bjuder på en stor utställning av fordon och tillbehör varvat med scener, uppvisningar, prisutdelningar, workshops, provkörningar och mycket mer.

Besökarna bjuds på en unik möjlighet att testa nya hojar på en provkörningsbana som byggs upp på Elmias utomhusområde och det blir stunts och uppvisningar både inomhus och utomhus. Workshops med sikte på att bli en bättre förare och få ett bättre tävlingsteam finns också med bland aktiviteterna under den fartfyllda helgen.

MC Sport Expo arrangeras i samarbete med Svemo, Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, som är medlem i Riksidrottsförbundet, RF. Svemo samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter – speedway, motocross, enduro, isracing m.m. – och bjuder in alla sina klubbar och grenar att närvara.

Mötesplats för upplevelser

– Vi på Destination Jönköping tycker det är positivt när det dyker upp nya evenemang som fyller Jönköping med omnejd med spännande och intressanta upplevelser, både för deltagare och besökare och det känns extra roligt att få välkomna ett nytt koncept som tycker att Jönköping och Elmia är en perfekt arena att skapa en ny mötesplats på, säger Marcus Axelsson, VD, Destination Jönköping.

– En del i vår strategi att få fler människor att upptäcka Jönköping är att satsa just på evenemang av olika slag, både kultur och olika sporter, allt från e-sport till Triathlon, och inför MC Sport Expo, där det väntas komma runt 7 000 besökare som är en ny målgrupp för oss, kommer vi få kika på hur vi på bästa sätt kan attrahera de besökarna att komma tillbaka till vår destination, fortsätter han.

För mer information om MC Sport Expo på Elmia i Jönköping kontakta Stefan Carlsson, projektledare, Elmia, stefan.carlsson@elmia.se, tel: 036-15 21 33 eller Peter Näsman, Lifestyle Events, peter@lifestyleevents.se, tel: 070-965 56 09

Lifestyle Events är en oberoende arrangör av mässor, konferenser och event och startades 2011 av Peter Näsman. Lifestyle Events ägs sedan 2017 av Scandinavian Exhibition Group som också äger Bra Mässor och Traveko Scandinavia.

www.mcsportexpo.se

www.svemo.se