Årets Trädgårdsprodukt 2017 är planteringsringen i betong. Foto: Samuel Lindahl, Brandidentity

Planteringsring i betong är Årets Trädgårdsprodukt 2017

Utmärkelsen Årets Trädgårdsprodukt 2017, Elmia Garden Award, går till Design Björn Lidbrandt för hans planteringsring i betong. Produkten erbjuder en effektiv lösning för att skydda träd och buskar där robotgräsklippare sköter gräsklippandet. Samtidigt blir den en stilren detalj i trädgården.

– Utmärkelsen har väldigt stor betydelse för mig. Det är dels en bekräftelse på att det är en bra produkt, sen ger den förhoppningsvis en knuff i rätt riktning med hjälp av den uppmärksamhet produkten nu får i media, säger Björn Lidbrandt.

Skydd av plantering

Planteringsringen är enkel att placera och den helgjutna konstruktionen gör att den ligger bra oavsett underlag. Den uppskjutna kanten utgör ett skydd som gör att självgående gräsklippare vänder istället för att köra på nyplanterade träd och buskar.

– Idén till planteringsringen uppkom i samband med mitt egna inköp av en automower då jag stötte på problem med att plantera nytt i trädgården efter att gräsklipparens slinga var på plats. Jag har jobbat som modellsnickare och skapat prototyper i hela mitt yrkessamma liv och har kunskap kring form och funktion. Tankarna började snurra och snart var första prototypen klar, säger Björn Lidbrandt.

Stor utvecklingspotential

Planteringsringen har funnits på marknaden sedan 2015 men har endast marknadsförts på hemsidan och via sociala medier då det jönköpingsbaserade bolaget Design Björn Lidbrandt drivs vid sidan av Björns ordinarie jobb.

Produkten har stor utvecklingspotential då användandet av självgående gräsklippare ökar. En delad ring som kan placeras runt tidigare planterade träd finns redan och Björn har betongringar i flera storlekar på gång för olika typer av planteringar.

– Ringen har en modern design och löser samtidigt ett problem. Det är första gången utmärkelsen går till en produkt som fungerar både i privata trädgårdar och offentliga miljöer, säger Christina Säll, ordförande i juryn för Elmia Garden Award.

Juryn för Årets Trädgårdsprodukt, Elmia Garden Award består av Christina Säll, chefredaktör för Hemträdgården, Simon Irvine, trädgårdsdesigner på Läckö Slott och Magnus Åström, Creative Director på Blink. Årets nominerade produkter presenterades för första gången under mässan Elmia Garden 2016.

För mer information kontakta:

Björn Lidbrandt, Design Björn Lidbrandt, bjorn@planteringsring.se, +46 (0)73 599 06 06, www.planteringsring.se
Kristin Koefoed, projektledare, kristin.koefoed@elmia.se, +46 36 15 22 79, +46 76 548 60 92
Sara Åberg, kommunikatör, sara.aberg@elmia.se, +46 36 15 20 49, +46 73 822 51 27