Elmia Lantbruk 2018

Positivt år med spännande framtidsvy för Elmia

År 2018 blev ett mycket bra år för Elmia AB. Mässbolaget överträffade budget och genererade ett positivt resultat på 12,2 miljoner kronor och en omsättning på 298 miljoner kr. Över 408 000 personer besökte under året mässor, event och kongresser på Elmia.

– Fantastiskt fina siffror som det naturligtvis ligger mycket arbete bakom. Återigen är Elmia en viktig bidragsgivare till kommunen. Det är dock viktigt att poängtera att det inte går att jämföra Elmias resultat från år till år, eftersom Elmias årliga mässportfölj fluktuerar kraftigt. Ett Elmia-år är 48 månader – resultat, omsättning och antalet besök bör därför analyseras över fyraårsperioder, säger Lotta Frenssen, VD för Elmia AB.

Flera av årets mässor lockade storpublik till Elmia. Påskhelgens stora tradition Bilsport Performance & Custom Motor Show, som arrangeras tillsammans med Förlags AB Albinsson & Sjöberg, blev trots sen vinter och kallt väder en succé med drygt 83 000 besökare.

Att svensk industri går för högtryck och står inför teknikskiften som förändrar hela tillverkningsindustrin blev tydligt när Elmia Produktionsmässor bekräftade sin plats som Sveriges viktigaste arena för produktion inom tillverkande industri. Drygt 480 utställare visade innovationer, nya material och de senaste nyheterna under fyra mässdagar i maj med affärer och framtidsfrågor i fokus.

Transporter och traditioner

Hållbara transporter, arbetsvillkor, teknikutveckling och kompetensförsörjning var huvudämnen på Elmia Lastbil. Att intresset är stort för framtidens transporter märktes av att mässan gästades av flera ledande politiker och lockade både fler kvinnor och yngre besökare.

Elmia Husvagn Husbil förvandlade traditionsenligt Elmias utomhusområde till Nordens största mötesplats för det mobila livet. Över 10 000 personer bor under mässdagarna på Elmia för att vara nära nyheter, aktiviteter och umgänge. Mässan är också en viktig marknadsplats för nya besökare som är intresserade av att köpa husbil eller husvagn.

Elmia Lantbruk blev en välkommen arena efter en mycket torr och tuff sommar för hela jordbruksnäringen. Allt från de senaste jordbruksmaskinerna och djurhållning till utveckling av kvalitet och effektivitet med hjälp av ny teknik visades upp och diskuterades.

Den positiva trenden att allt fler väljer Elmia för sina kongresser och konferenser fortsatte under 2018 och kommer även utgöra en mycket stor verksamhet under 2019. Som exempel samlades 990 personer under Socialchefsdagarna i oktober.

Positivt beslut om investering

Elmia fick under året även ett positivt beslut i kommunfullmäktige om utbyggnad och upprustning av lokalerna på Rosenlund. Fastighetsutvecklingen sker i nära samarbete med Jönköpings Kommuns Fastighetsutveckling AB, som äger Elmias fastigheter.

– Elmia spelar en viktig roll som mötesplats för Sverige AB och inte minst för vår region. Elmia sätter Jönköping på kartan, skapar arbetstillfällen och genererar omkring 800 miljoner kronor varje år till besöksnäringen. Därför är fortsatta satsningar på utveckling av anläggningen och verksamheten viktig. Ständig utveckling av Elmia som mötesplats är avgörande för att vi ska kunna fortsätta att växa och skapa lönsamhet, säger Lotta Frenssen.

– Regionen, staden, mötesplatsen – tillsammans – skapar attraktion. Tillsammans med strategiska partners och med den gedigna mässkompetens och det engagemang som finns hos Elmias personal är vi väl rustade för att ta oss in i framtiden, säger Lotta Frenssen.

www.elmia.se